Svensk ska styra i miljardbolag

Martin Netinder, ny vd för Addnature och även chef för Internestores outdoordivision.

Svensk ska styra i miljardbolag

Addnature får en ny kapten vid outdoorrodret. Med lång erfarenhet från flera tunga varumärken får nye vd:n även ansvar för miljardbolaget Internetstores GmbH:s outdoordivision.

Publicerad

Det blir Martin Netinder som tar över vd-rollen för Addnature. Dessutom får Martin uppdraget att ansvara för den övergripande internationella strategin och hela Internetstores outdoor-verksamhet, som utgörs av både e-handel och fysiska butiker runt om i Europa. Första uppdraget blir att se över Addnatures internationella strategi och skapa förutsättningar för en fortsatt internationell expansion. Netinder välkomnas även in i bolagets koncernledning. Det skrivr Internetstores i ett pressmeddelande.

2019 var ett ytterligare mycket starkt år för Internetstores med en rapporterad försäljning på över 373 miljoner EUR i omsättning. Nu tar bolaget ytterligare steg framåt med starkt fokus på ledning av sin outdoor-verksamhet. Martin Netinder är nu ansvarig för Internetstores Europeiska outdoorbutiker med över 60 000 produkter från 600 ledande varumärken. Bolaget bedriver e-handel i 14 länder i Europa och inom outdoor sker det framförallt via siterna Addnature i Norden, samt CAMPZ i Central- samt Sydeuropa.

– Med Addnature har vi skapat en stark, internationell e-handelsplattform, men även en fysisk butik i Stockholm. Det är nu i helt rätt tid vi satsar ytterligare inom outdoor i och med den nya rollen, Managing Director Outdoor som kommer ta ett övergripande ansvar för hela vår outdoor-satsning, förklarar Dr Hans Dohrmann, CEO på Internetstores. Dohrmann berättar ytterligare om beslutet att ta ombord Netinder.

– Martin är en passionerad outdoor-expert med mycket stor erfarenhet av ledande befattningar inom branschen. Hans styrka ligger i att utveckla och nå långsiktiga, strategiska mål. Vi är därför helt säkra på att Martin är helt rätt person för att utveckla vår internationella outdoor-verksamhet inom hela Europa.

Martin Netinders senaste erfarenheter kommer närmast från premiumvarumärken inom lifestyle och outdoor. vd för Elevenate AB, och dessförinnan Sales Director för Peak Performance med ansvar för den internationella utvecklingen i centrala Europa samt Asien och Nordamerika är ett axplock av posterna på Netinders meritlista.

– Det känns otroligt spännande och motiverande att få utveckla vårt konsumenterbjudande ytterligare och inspirera den växande skara människor som har samma passion som oss, tillsammans med teamen inom Internetstores och i synnerhet det duktiga Addnature-gänget här i Stockholm. Vi brinner för att få fler människor att upptäcka äventyren, både nära och lite längre bort.

Addnature grundades år 2000 och köptes 2013 upp av tyska Internetstores GmbH, Europas ledande aktör inom omni channel för cykel och outdoor. Det multinationella bolaget driver cirka 40 digitala butiker i 14 länder – däribland fahrrad.de, Brügelmann, Bikester, Campz och Addnature. Tillskottet Probikeshop välkomnades in i gruppen 2017. Internetstores erbjuder kunderna ett omfattande utbud av produkter för motionärer såväl som atleter på elitnivå.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Stort antal medarbetare har tvingats lämna Lundhags

3 kommentarer

Mattias, red: Nej. Ja absolut om det går, dvs om Lundhags/Brav svarar nästa gång vi hör av oss.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842