USWE vill rida ut Coronastormen med fond

USWE skänker 100 kronor per såld ryggsäck till lopp och tävlingar runt om i världen.

USWE vill rida ut Coronastormen med fond

Tider av kriser kan locka fram de bästa av idéer och överlevnadsstrategier. USWE är ett av flera företag som försöker stötta en hårt pressad marknad som de själva och andra leverantörer i högsta grad är en del av.

Publicerad

Genom att starta stiftelsen Ride it out foundation vill man på ett konkret stötta små och medelstora tävlingar och lopp som just nu lider svårt av inställda event över hela världen.

För varje såld ryggsäck från och med nu skänker USWE 100 kronor till arrangörer av lopp, tävlingar runt om i världen meddelar bolaget.

USWE:s vd Jacob Westerberg skräder inte orden. Just nu utkämpar USWE en kamp för överlevnad, förklarar han i en film som lagt upp på bolagets Youtube-kanal. I ett pressmeddelande lägger han korten på borden.

– USWE är ett svenskt företag som är grundat och drivs av folk som älskar idrott. Vi är ett företag där vardagsmotion är viktigt och där tävlingar och event fyller hela vår arbetsdag och fritid. Just nu, är vi, precis som resten av branschen förkrossade. Våra drömmar och mål för den kommande säsongen har lagts på is. Covid-19-pandemin (Corona viruset) har fullständigt vänt verkligheten upp och ned. Vid sidan av de rena hälsoeffekterna så slår det hårt ekonomiskt mot oss och andra mindre företag i branschen. Det slår också mot alla människor som jobbar ideellt, professionellt eller deltid med idrott. Det slår mot alla utövare som inte längre har något mål med sin träning. Och det slår fruktansvärt hårt och skoningslöst mot alla föreningar och företag som håller sporten levande genom att annordna tävlingar och motionslopp. Just nu är det stopp med alla större arrangemang och och vi vet ännu inte hur länge, säger Jacob och fortsätter:

– Efter en diskussion på kontoret beslutade vi oss för en galen ide. USWE blöder förvisso. Men, är det något vi kan så är det att sälja ryggsäckar. Hur kan vi få vår försäljning att hjälpa branschen i stort och eventen i synnerhet? Nu behöver vi hjälpa varandra. Vi behöver hjälp från er. Från entusiaster, motionärer och utövare. Köper ni USWE så ger vi tillbaka, med direkt support till den idrott som vi alla älskar. 

Arrangörer av lopp kan via denna länk ansöka om att ta del av stöd från fonden.

Avsättningen av 100kr per såld ryggsäck gäller för närvarande enbart via se.uswe-sports.com/ hälsar USWE.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206