Danska Hummel bäst i danska miljöklassen för kläder och mode

Hummel utsågs nyligen som kategorivinnare i klassen kläder och mode, i danska versionen av Sustainable brand index, 2020.

I den danska varianten av Sustainable brand index, där konsumenterna klassar olika varumärken inom en rad olika kategorier, deltog 5 900 konsumenter. De fick utvärdera totalt 224 olika danska varumärken. I kategorin kläder och mode värderades varumärket Hummel som det mest hållbara. Hummel finns sedan förra året etablerade även i Sverige via eget dotterbolag med bas i Askim, utanför Göteborg. En nysatsning som även spänner över Norge och Finland, med hjälp av distributörslösningar.
– Vi är mycket stolta och glada över att vårt arbete kring hållbarhet har uppmärksammats och att vi för detta tilldelats denna fina utmärkelse, meddelar Sverigechefen Rikard Björk, och fortsätter:
– Vi ser det som vår skyldighet att aktivt arbeta till att bidra till en hållbar framtid och gör ständiga framsteg i detta arbete, men förblir samtidigt medvetna om vad vi fortsatt behöver och kommer att göra för att säkerställa att vi blir än mer hållbara framledes.

Danska Hummel bäst i danska miljöklassen för kläder och mode

Hummel, som ägs av danska Thornico Grouo har myntat CSR-termen ”Company Karma” som ska löpa som en röd tråd i det etiska och miljömässiga arbetet. I begreppet finns även en ”code of conduct” som ska ligga till grund för det praktiska arbetet och som bland annat omfattar: att arbeta mot all form av diskriminering och all form av barnarbete.
– Även om Hummel har en lång historia och är ett av världens äldsta sportvarumärken (etablerades 1923, reds anm) så har vi har planer på att vara en del av framtiden och då är det en självklarhet och nödvändighet att tänka hållbart i alla avseenden, menar Rikard Björk.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Hummel Sweden AB

    Hummel grundades 1923 och är således ett av de äldsta sportföretagen i världen som har sina rötter i handboll och fotboll. Hummel vill med sitt ikoniska varumärke (vinklarna) symbolisera att vi har ambitioner att utmana traditionella begrepp. Företagets utgångpunkt har alltid varit ifrån sportens värld men har med åren utvecklats och är numera verksamma inom både sportstyle, mode och barn produkter med en design som lämpar sig för ett aktivt liv. Vi arbetar utifrån devisen ”change the world through sports” där vi jobbar för att genom vårt arbete påverka världen till det bättre i ett flertal avseenden. För oss är sport, idrott och rörelse mer än en fysisk aktivitet – det är ett universellt språk som arbetar för att motarbeta religiösa, politiska motsättningar – idrott förenar, vilket gör att vi aktivt stödjer en mängd olika initiativ och projekt som arbetar för ändamål som påverkar och förändrar vår värld till det bättre.