Björn Borg vill frysa aktieutdelningen för 2019

Björn Borg vill frysa aktieutdelningen för 2019

I coronakrisens kölvatten vill varumärket Björn Borg att ingen aktieutdelning ska ske för 2019. Beslut kommer slutligen att fattas på årsstämman. De förbereder även för korttidspermitteringar.

Publicerad

Björn Borg skriver i ett pressmeddelande att omvärldssituationen har "förändrats väsentligt" och påverkar Björn Borg-koncernen negativt, rent finansiellt. Påverkansfaktorer som nämns är bland annat störningar i distributionskedjan, ogynnsam valutautveckling och minskad efterfrågan i detaljhandeln. Björn Borg, med vd Henrik Bunge i spetsen, föreslår därför - efter ett snabbinkallat styrelsemöte - för årsstämman, att ingen aktieutdelning ska ske för verksamhetsåret 2019, istället för det tidigare förslaget på 1,5 SEK per aktie.

Företaget skriver vidare att man vidtar fortlöpande åtgärder för att minska tappet och reducera kostnader, det kan till exempel bli aktuellt med korttidspermitteringar av personal. Mer information kommer att publiceras i kvartalsrapporten för första kvartalet 2020, som blir offentlig i mitten av maj månad. 
I dagsläget säljs Björn Borg-produkter på ett 20-tal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2019 till cirka 1,6 miljarder kronor exkl. moms, i konsumentledet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

50 kommentarer

Nisse: Efter ca 30 år, lämnade jag sportbranschen (tack och lov) för några år sedan. Redan för 7-8 år sedan började man ana åt vilket håll vi var på väg. Det kommer in nya människor, det kommer in...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842