AIK:s försäsongströja gav 60 gratisplatser på Stadium Sports Camp

AIK Fotboll och Stadium gör gemensam sak för att stärka ungdomsidrotten. Intäkterna från försäljning av försäsongströjan "Behrens edition" som släpptes i helgen går direkt till Stadium Sports Camp. Tröjan tog slut direkt.

Att det finns allt färre gemensamhetsarenor, som fritidsgårdar, anser AIK Fotboll är ett svek från samhällets sida mot den uppväxande generationen och ger därför intäkterna från försäljningen av försäsongströjan ”1891 – Behrens edition” till förmån för Stadium Sports camp. De 129 exemplaren släpptes till försäljning i lördags, den 7 mars, på aikshop.se till ett pris av 1 499 kronor styck, vilket ger nära 200 000 kronor till Stadium Sports Camp. Det i sin tur ger ett drygt 60-tal gratisplatser på sommarens camp och hjälp med utrustning vid behov. AIK:s lagkapten Henok Goitom är en av de spelare som tror på sportens möjlighet att göra skillnad.  
– Idrotten har gett mig kamratskap, disciplin, respekt, glädje, kämparanda, smärta och kännedom om hur en bra samhällsmedborgare är. Men framför allt har det hållit mig borta från att göra dåliga saker på gatorna, säger han i ett pressmeddelande.

AIK:s försäsongströja gav 60 gratisplatser på Stadium Sports Camp
1910 var första året som AIK försåg den vita matchskjortan med den stora klubbskölden.

Stadium och AIK har samarbetat sedan 2006 och AIK upplåter sin logotyp på försäsongströjan till förmån för att fler barn och unga ska få möjlighet att ta del av ett aktivt liv.
– Utöver sina framgångsrika elitlag driver AIK Fotboll en fantastisk barn- och ungdomsverksamhet med en tydlig värdegrund, vilket vi på Stadium tycker är otroligt viktigt. Vi är därför stolta samarbetspartner till föreningen, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager, Stadium.
Tröjan, som är en specialedition med inspiration från 1910 års matchtröja, levereras med en specialdesignad galge och i ett smokingfodral. Namnet Behrens kommer från grundaren Isidor Behrens – vars drivkraft var att alla som ville skulle få utöva den idrott de älskar. De få tröjexemplaren, som har Nike som avsändare, sålde slut direkt i AIK-shopen.