Iskallt maraton lockar rekordmånga deltagare

Iskallt maraton lockar rekordmånga deltagare

Icebug arrangerade förra året Frozen Lake Marathon, som då lockade drygt 200 löpare. I år har 500 personer anmält sig för att springa en hel- eller halvmara på blankis.

Publicerad

Icebug Frozen Lake Marathon utspelar sig på en frusen sjö vid det lilla norska samhället Gol. Det är en tävlingsform som växer. Inför lördagens tävling den 14 mars är cirka 500 personer anmälda för att springa på den plogade banan, som annars används för tester, av bil- och däcktillverkare.
– När vi gjorde det här första gången (2019, reds anm) höjde många på ögonbrynen: Kan man verkligen ha ett motionslopp på is? Och självklart kan man det. Icebug gör skor med världens bästa grepp, och det här är vårt sätt att visa hur skorna kan användas på allra bästa sätt, säger Jonas Svengård, eventchef på Icebug.

Ismaraton verkar växa som fenomen.

De flesta deltagarna kommer från Sverige och Norge, men här finns även löpare från USA, Brasilien och Chile. På startlinjen finns även två rullstolsekipage: brittiska Ladybugs och danska Team Tvilling.
– Människor åker över hela världen för att vara med, så självklart vill vi erbjuda något mer än bara ett vanligt lopp. Vårt mål är att man ska åka hit för att träffa andra löpare och njuta av en upplevelse man aldrig kommer att glömma, säger Jonas Svengård.
Upplevelsen står i fokus, under tävlingen. Vid vätskekontrollerna serveras kanelbullar och geléhallon, och direkt efter mållinjen väntar en varm bastu på isen.
– En av de vanligaste frågorna vi får är om isen verkligen håller, och det är inget man behöver oroa sig för. Här kör alltså bilar till vardags, och isen är 80 centimeter tjock. Det innebär att alla deltagare kan springa avslappnat och till hundra procent njuta av sin upplevelse, förklarar Jonas Svengård.

Vilken är den främsta anledningen till att ni arrangerar den här sorterns event?
– För oss på Iceug är det en självklarhet. Både ur varumärkessynpunkt och försäljningssynpunkt. Till arrangemanget i Norge kommer till exempel tre olika tv-produktionsteam och vi kommer att leverera material till ytterligare fyra teve-produktioner i Europa, berättar Jonas Svengård för Sportfack.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jackan som klickar i alla hållbarhetsboxar

3 kommentarer

Anders Nilsson: Tekniken finns och används redan i plagg från Houdini, lite research hade kanske varit på sin plats även om jag också gillar Woolly's Kickstarter...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842