Isbjörns AI-tjänst halverade returerna

Isbjörns AI-tjänst halverade returerna

Hanteringen av returer är något som alla e-handlare brottas med. Men svenska Isbjörn har fått ner returerna i webbshoppen med 50 procent med hjälp av en ny AI-tjänst.

Publicerad

Artificiell Intelligens (AI) är något som handeln utnyttjar alltmer. I barn- och ungdomsklädföretaget Isbjörns fall har de använt en AI-driven chatbot sedan förra hösten för att minska antalet returer i webbshopen. Nu kan de konstatera att returerna har minskat med 50 procent sedan de tog AI-funktionen i bruk, som tagits fram av byrån Salgado i Uppsala.
– För Isbjörn som varumärke är det A och O att kunna erbjuda en miljömässigt hållbar lösning, även på vår egen webb-butik och antalet returer har varit ett av de mål vi tidigt föresatte oss att minimera. Frågan var bara hur. Men där fick vi fantastisk och kreativ hjälp av vår duktiga samarbetspartner Salgado i Uppsala, berättar Isbjörns vd Maria Frykman-Forsberg.

Chatbotten guidar kunden i storleksdjungeln vilket ökar chansen att det blir rätt från början och minskar antalet onödiga returer. Annars är det vanligt att osäkra kunder köper flera storlekar av plagget vid samma köptillfälle för att "sejfa". Men genom vägledningen blir chanstagandet betydligt mindre. 
Teamet bakom tjänsten, Oscar Flores och Yamila Abdelcader på Salgado, har även nominerats till tävlingen Årets digitala lösning 2020 för sin chatbot, som de kallar Bernard. 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842