Houdini öppnar popup-butik för begagnade kläder

Houdini öppnar popup-butik för begagnade kläder

Outdoorvarumärket Houdini lägger alltmer krut på återanvändning och recycling. Nu öppnar de en popup-butik i PK-huset som kommer sälja begagnade plagg under våren.

Publicerad

Houidini vill förlänga livet på sina klädesplagg.

Houidini har lanserat begreppet "reuse" för att fånga in sitt återbruksarbete. Kunderna kan redan idag sälja och köpa begagnade plagg i befintliga butiker i till exempel Göteborg, Åre och Täby Centrum (norr om Stockholm). Nu går de vidare med konceptet och öppnar en popup-butik i PK-huset, Stockholm city, som kommer vara öppen under våren. Tanken är att ge gamla plagg nytt liv. Enligt Houdini själva "förtjänar inga plagg att bli övergivna". Gustav Hedström är ansvarig för reuse-konceptet:
– Vår second hand-tjänst låter våra kunder köpa och sälja begagnade Houdini-plagg och på så sätt förlänga livslängden och avsevärt minska den totala miljöpåverkan genom att reducera behovet av nyproducerade plagg. Det är ett sätt för kunder att hitta unika plagg och blåsa nytt liv i oanvända plagg, säger han till Sportfack.
Kunden kan även titta på utbudet på Instagram och köpa via direktmeddelanden. De begagnade plaggen, som ska vara i "toppskick", skickas då direkt hem till kunden, som har 30 dagars öppet köp.

Räknar ni med att även tjäna pengar på upplägget, eller är det så att säga ett rent etik/hållbarhetsstatement?
– Både och! För att kunna ställa om klädbranschen från skadlig till hållbar måste allt vi gör fungera affärsmässigt i längden. Det är det enda sättet som vi kan förändra vår bransch långsiktigt och vi är väldigt stolta över att driva ett företag som satsar på att vara hållbart både ekologiskt, socialt och ekonomiskt, menar Gustav Hedström.

Finns det planer på fler renodlade popup-reuse-butiker som ska stå på egna ben, framöver?
– Vårt huvudmål är att nå så många som möjligt med Reuse-konceptet och en av kanalerna är Pop-up butiken i Stockholm. Det kan absolut blir fler renodlade Reusebutiker i framtiden men även skapa mer utrymme för Reuse i de vanliga butikskoncepten. Ur kundens synvinkel är det ju väldigt fördelaktigt att kunna handla Reuse parallellt med det ordinarie sortimentet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842