Fjällräven tar med återförsäljarna på vinterfjället

Fjällräven tar med återförsäljarna på vinterfjället

Första steget för att nå slutkonsumenten är att nå återförsäljarna. Så resonerar i alla fall Fjällräven och drar nu igång en vinterkurs för utvalda ÅF i Abisko.

Publicerad

Vinterfjället är något helt annat än sommarfjället.

Under några intensiva dagar i april ska ett gäng utvalda återförsäljare få lära sig hur det är att vistas på vinterfjället. På dagordningen står både produktkunskap och genomgångar i hur kroppen fungerar i kalla miljöer.
- Med vår utbildningstur vill vi ge våra återförsäljare möjligheten att omsätta teori till praktisk kunskap. Inte bara i de produkter vi använder under turen, utan kunskap i kroppens fysiologi, orientering, säkerhet och handhavande av specifik vinterutrustning. Vi vill också fokusera på de upplevelser och utmaningar vinterfjället erbjuder, Kunskaper, insikter och upplevelser som kan föras vidare i många säljsamtal åratal framöver, säger Christoffer Parmö, säljrepresentant på Fjällräven.
- Det ger oss även möjlighet att få spendera tid med våra kunder i en annan miljö än butikerna. Det kommer att resultera i ett närmare samarbete i framtiden, fortsätter han. 

Mikael Andersson, Sverigechef på Fjällräven.

Planering, utbildning och själva turen genomförs av Fjällrävens säljteam i Sverige. Tanken är att projektet ska testas i år för att löpa kontinuerligt framöver. Planen är att ett tiotal återförsäljare varje år kommer ges möjlighet att utbilda sig tillsammans med Fjällräven Sverige. 
- Fjällräven strävar efter att göra det lättare för människor att njuta av naturen. Vi vill inspirera och väcka intresse för friluftsliv, även vintertid. säger Mikael Andersson, landschef Fjällräven Sverige.
Han menar att många har ett motstånd till att ta sig ut och tälta på vintern, men är man väl förberedd och har rätt utrustning kan det bli en upplevelse för livet.

Hur skulle du själv säga att kunskapsnivån inom ÅF-ledet är för produkter och kunskap om outdoorlivet i stort och kanske vinteraktiviteter i synnerhet?
– Kunskapsnivån hos specialistbutikerna upplever vi som mycket bra, på renodlade sportbutiker kan nivån variera väldigt mycket. Det är viktigt att butikssäljarna får kontinuerlig uppdatering om kunskaperna som behövs för att genomföra en vintertur, för att de i sin tur ska kunna ge konsumenterna rätt råd och sälja den utrustning som behövs för att konsumenten ska få en trevlig och en säker tur.

Ni kör ju ambassadörsprogram som ett sätt att öka kunskapen om Fjällräven och era produkter, kommer den här sortens utbildningsaktiviteter för ÅF att öka i omfattning tror du från er sida – kanske även sommarkurser, buschcraftkurser med mera?   
– Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att ge våra kunder bästa förutsättningar för att sälja våra produkter där bland annat kontinuerliga clinicar är en del i planen. Vi kommer även att fortsätta med ambassadörsprogrammet och vi kommer också att satsa på lokal nivå runt om i landet med utbildningstillfällen som genomförs i naturen, berättar Mikael Andersson, för Sportfack.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jackan som klickar i alla hållbarhetsboxar

3 kommentarer

Anders Nilsson: Tekniken finns och används redan i plagg från Houdini, lite research hade kanske varit på sin plats även om jag också gillar Woolly's Kickstarter...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842