Sporthandeln online mot 4 miljarder

Totalt handlade svenskarna för 87 miljarder kronor på nätet 2019. Det visar Postnords E-barometer. Sportartiklar gör en fin ökning men är långt ifrån prispallen omsättningsmässigt.

Postnord och HUI gör varje år en sammanställning över värdet på alla varor som svenska konsumenter väljer att handla via nätet. Förra året shoppades det i Sverige för 87 miljarder, en miljard mindre än Postnords prognos men samtidigt en ökning jämfört med 2018 med 13 procent.

I topp ligger alltjämnt hemelektronik som förra året omsatte 17,8 mdr, en tillväxt på 14 procent. Efter det följer kläder och skor med 13 miljarder och dagligvaror som omsatte 7,1 miljarder kronor.

Sporthandeln online mot 4 miljarder
Hemelektronik omsatte 2019 17,8 miljarder kronor och låg i topp sett till jämförelse mot andra branscher.

Samtliga segment växer, bäst ökade apoteksvaror där det blivit proppen ur för att beställa läkemdel. Antagligen har kunderna tröttnat på att ta kölapp på ett fysiskt apotek när recepten varorna levereras så snabbt som sker idag. Med en ökning på 36 procent omsatte apoteksvaror 5 miljarder kronor 2019.

Sportbranschen gjorde en ganska rejäl ökning. Med en 13 procentig omsättningshöjning landade segmentet på 3,7 miljarder kronor.

Enligt Postnords prognos kommer e-handeln att växa elva procent under 2020, vilket skulle innebära en omsättning på 97 miljarder kronor. Bolaget beräknar att 100 miljardersvallen för internethandeln i Sverige kommer att passeras under 2021. Det skulle innebära att svenskarna om två år handlar sportartiklar för knappt 5 miljarder kronor.