1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Idag öppnade XXL Sport & Vildmark i Emporia, Malmö. Varuhuset, som har 3 500 kvadratmeter säljyta, blir nummer två i ordningen för XXL i staden. Vi har tjuvkikat.
Kedjan XXL:s Emporiaetablering i Malmö blir det 29:e varuhuset för sport- och outdoorkedjan, i Sverige. Bland annat innehåller den en fullstor jaktavdelning samt service för cykel, skidor och racketar. Enligt XXL:s Johan Ljung ska varuhuset hjälpa både fysiska kunder såväl som onlinekunder. Sedan tidigare har man ett varuhus i Triangeln.
– Vi hade kö tidigt imorse som vi välkomnade med leenden och massa personal som var riktigt laddade. Många varor har passerat kassadiskarna och både varuhusets cykelverkstad, och tältet vi förstärkt med utomhus, har gått varma. Påfyllning av varor är redan på väg, den första av tre transporter inför helgen landar redan imorgon bitti, berättar han.
Målet för XXL, som haft en tyngre tid bakom sig, är fortfarande ytterligare tillväxt genom e-handel och att upprätta flera nya varuhus i Norden och Österrike de kommande åren. Och de har stora förhoppningar på den nya varuhusetableringen i Malmö, som de kallar för "ett verkligt flaggskepp".
– XXL Emporia blir hemvist för över 50 sport- och vildmarksexperter från XXL, som kan ge specialistråd till våra kunder. Vi är verkligt stolta över vårt fantastiska team och deras engagemang och kunskap. Nu ska vi fortsätta att leverera Malmös bästa utbud och det bredaste sortimentet av varumärken inom segmentet till lägsta möjliga pris, säger Johan Ljung.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Isponytt: Löpning har seglat upp som en riktig boomsport under 2020. Runners World presenterade nyligen nya data om löparnas beteenden under Ispo Online.
Prisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen