Haglöfs byter vd – för andra gången på två år

Haglöfs byter vd – för andra gången på två år

Asicsägda Haglöfs tillsätter en ny vd. Förre vd:n Carsten Unbehaun går tillbaka till ägarbolaget Asics. Här läser du om vem som tar över uppdraget.

Publicerad

Fredrik Ohlsson, ny Haglöfs-vd.

Från och med januari 2020 kommer Fredrik Ohlsson, Haglöfs tidigare globala försäljningsdirektör, att ta rodret som VD för Haglöfs och efterträder Carsten Unbehaun som tillträdde för bara två år sedan (och som Sportfack tidigare publicerat en längre intervju med i printtidningen) kommer att ta rollen som ägarbolaget Asics EMEA-vd. Men har ändå ett ben kvar i Haglöfs, via rollen som företagets styrelseordförande.
– Jag är hedrad och förväntansfull över att gå in i rollen som vd. Mitt fokus framöver är att säkra kontinuerlig tillväxt och leda företaget i enlighet med vår 2022-strategi med ökat konsument- och hållbarhetsfokus. Carsten och jag arbetade nära för att utveckla Haglöfs strategi och jag ser fram emot att fortsätta att verkställa det med honom som styrelseordförande, säger Fredrik Ohlsson.

Haglöfs strategi syftar till att göra företaget mer konsumentorienterat och digitalt, samt utforma en mer fokuserad och hållbar produktmix. Som en del av strategin lanserade Haglöfs, som hoppade av årets Ispomässa, sin e-handelsplattform på åtta nya marknader förra året. Men de öppnade också tre nya butiker. Riktningen talar för att man vill ta mer kontroll över försäljningen och agera direktkanal till kunderna, utan att gå via ÅF-ledet.  
– Det ökade fokuset på "direct to consumer"-distribution är en stor förändring för Haglöfs, och vi ser stor tillväxtpotential i att ha ett direkt konsumentförhållande för att utvecklas som ett attraktivt, högt kvalitetsmärke. Detta har visat sig vara mycket framgångsrikt och har stöttat vår tillväxt på alla marknader och kanaler, säger Fredrik Ohlsson.

I den nya strategin ingår också att se över produktmixen och att ta en ny desinriktning, som enligt Haglöfs ska präglas av innovation. För 2020 planeras också för en omfattande marknadsföringskampanj. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Granitbiten och Marmot går skilda vägar

9 kommentarer

Mboi: Mycket bra skrivet Peter.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842