Tretorn väljer Vox som distributör – nysatsar på hemmamarknaden

Svenska Tretorn har tecknat ett nytt distributionsavtal med agenten Vox, för den nordiska marknaden. Avtalet ingår som en del i Tretorns strategiplan "Tillväxt 2024".


Tretorn väljer Vox som distributör - nysatsar på hemmamarknaden
VD Magnus Månsson.

De senaste konfektionslinjerna från Tretorns sida, som till exempel serien Eco Essentials, har nästan fått mer genomslag utomlands än här på hemmaplan. Men det vill företaget gärna försöka ändra på och har nu tecknat ett avtal med agenten Vox Shwrm för att vässa införsäljningen i Norden.
– Vi har stora förväntningar på detta samarbete, vi ser att vårt arbete med Eco Essentials fått starkt mottagande internationellt och vi har utvecklat design, kvalitet och funktion till nya nivåer för en högre distribution. Nu ska vi göra samma resa på hemmaplan, säger Magnus Månsson, VD för Tretorn Sweden AB, i ett pressmeddelande.

Tretorn väljer Vox som distributör - nysatsar på hemmamarknaden
Skaljacka i serien Tretorn x Nigelcabourn.

Första steget i samarbetet är införsäljning av FW20 Tretorn X Nigel Cabourn Eco Essentials-kollektionen som bygger på Tretorns varumärke Sarek. Men det kommer på sikt även att innefatta sneakers, livsstilskläder och väskor – som enligt Tretorn själva är tre stora tillväxtområden på den nordiska marknaden just nu.
Vox har tidigare erfarenhet av att arbeta för livsstilsvarumärken så som, Puma Blk Station, Nudie Jeans och Red Wing.
– Vi har sjösatt vässa vår nya strategiplan för tillväxt 2024 och ser stor potential i hur vi kommer aktivera Tretorns ikoniska arv som en stark tillväxtmotor för ny distribution. Här spelar VOX en viktig roll då de arbetar nära kunderna och bidrar med ny kunskap, fortsätter Magnus Månsson.
Varumärket kommer finnas representerat på Tretorns två nya showrooms i Stockholm och Helsingborg. Samt på Vox´ showroom i Gamla stan i Stockholm.
Numera sköter Tretorn även mediakontakterna själva, som tidigare gått via en extern byrå.