1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Det är fortfarande ont om kvinnliga beslutsfattare i sportbranschen. Det vill Svenskt Sportforum ändra på. Nu efterlyser de kandidater till titeln Årets affärskvinna 2019.
Claes Forsberg delar ut 2018 års pris till Annika Mustalahti, under middagen våren 2019 på Haymarket, Stockholm. Foto: Thomas Hjertén
Priset, som togs fram 2011, ska gå till en kvinna som har en topposition inom sportbranschen och som gjort bra saker under året, som sticker ut på ett riktigt bra sätt och samtidigt är en bra förebild för andra. De två senaste åren har Annika Mustalahti från Adidas och Pernilla Nyrensten från Revolution race tagit hem utmärkelsen.
Vinnaren kommer att presenteras under samma middagsbankett den 21 april som Sportfacks Gear of the year-vinnare koras. Kvällen arrangeras av Ispo Academy, Svenskt Sportforum och tidningen Sportfack. Platsen är Scandic Downtown Camper i centrala Stockholm.
Här kan du föreslå din egen favoritkandidat:
http://www.svensktsportforum.se/vaar-verksamhet/aarets-affaerskvinna/
Tidigare vinnare av priset
2018: Annika Mustalahti, Nordic eTailing Managar, Adidas
2017: Pernilla Nyrensten, VD, Revolutionrace AB/Fritidsfabriken
2016: Ulrika Skoghag, VD/ägare, Daily Sports AB
2015: Janicke Blomsnes, vice VD, XXL Sport AB
2014: Ulrika Lundgren, logistikchef, Sportamore AB
2013: Tina Rolén, marknadsdirektör, Adidas AB
2012: Kajsa Claesson, försäljningschef, Stadium AB
2011: Eva Karlsson, VD, Houdini Sportswear AB
(Titel/företag vid tiden för utnämningen)
I juryn ingår: Stina Klaesson (branschprofil), Nicolas Jändel (Sportfack), Martin Willners (branschprofil), Martin Kössler (HuginBiz), Sara Davidsson (PerformIQ) och juryordförande Claes Forsberg (Svenskt Sportforum).
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen