Handeln tog rejäl fart under december

Foto: Pexels

Handeln tog rejäl fart under december

Efter en förvånansvärt svag november ökade köptrycket rejält under slutspurten av december och prognosen är en stark mellandagshandel. Ett hett vintertips: Ladda upp med rejält antal mysplagg i butiken.

Publicerad

Mätningar från Svensk Handel visar att försäljningen i handeln, både online och i butik, av kläder har minskat med 0,7 procent och att försäljningen av skor har minskat med 1,7 procent jämfört med samma period föregående år (1 december-18 december). Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara butiker och i löpande priser. Men samtidigt tror bedömare att mellandagsrean under årets sista dagar kommer att minska glappet.  
E-handeln sålde lägre än förväntat under november månad, men tog tillbaka tappet i början av december. En förklaring kan vara att Black Friday i år låg så sent att det spillde över på den mer traditionella julhandeln.    
Just nu pågår mellandagsreaförsäljningen för fullt och Mikael Sandström på Svensk Handel Stil tror att den fysiska handeln kommer att ta tillbaka en del av decemberminskningen (i jämförelse med 2018) just under mellandagarna, med tanke på att många konsumenter tagit långledigt. Köerna in i parkeringshusen i 08-köpcentrum som Täby centrum och Mall of Scandinavia (numera med rekordmånga sportbutiker) ringlade i alla fall långa under annandagen, erfor Sportfack efter en rundåkning.      
– Historiskt sett är mellandagarna bra för de fysiska butikerna, menar Mikael Sandström. Och sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor, säger Mikael Sandström.

Maria Sandow.

En av de produktgrupper på konfektionssidan som Svensk Handel Stil tror extra mycket på just i vinter är mysplagg.
Det var därför de valde ut "loungewear" som Årets julklapp. Bakgrunden är den starka yogatrenden och den allt större betydelsen av välmående och vikten av att hand om sig själv. Det kan handla om sköna, buffliga hoodies, bagiga sweat pants, men även lite lyxigare, tunnare plagg i sköna, mjuka material som ger relaxkänsla på hemmaplan.            
– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, sa till exempel Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande innan jul.

Karin Johansson.

Men trots en förmodad stark slutspurt på decemberhandeln så minskar framtidstron inom fysisk retail, visar Svensk Handels så kallade Framtidsindikator.    
Tron på den framtida försäljningen och förväntad god lönsamhet inom sällanköpshandeln faller med 8,1 enheter till värdet 88,2 (vilket är sämre än på länge, det neutrala värdet är 100).    
Däremot är e-handelsaktörerna positiva, vilket också visar sig i att framtidsindikatorn ökar med 11,8 enheter till ett värde av 111,9. Även anställningsviljan är större bland e-handelsföretagen. Men, utmaningen som e-handeln har att leva med är hur man uppnår lönsamhet och inte bara omsättning.      
– Tillväxten inom handeln sker på nätet och e-handlarna ser ljust på framtiden. Nöten som många behöver knäcka stavas lönsamhet, trots starka utsikter för försäljningen släpar tron på lönsamheten efter, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Stort antal medarbetare har tvingats lämna Lundhags

3 kommentarer

Mattias, red: Nej. Ja absolut om det går, dvs om Lundhags/Brav svarar nästa gång vi hör av oss.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842