1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Ispo 2020 innebär som vanligt 1000-tals varumärken som visas i 18 mässhallar.
Jättebra, för ålderstigen, för dyr. När Sportfack frågade sportbranschen om de åker eller inte åker till ISPO blev svaren skiftande. Så vi ringde, mejlade och besökte ett tiotal duktiga butiker och undrade: hur de ser ni på ISPO idag?
I 50 år har världens största vintersportmässa samlat varumärken, agenter, distributörer, leverantörer, journalister och 100 andra professioner som på något sätt arbetar inom sportbranschen. ISPO brukar locka runt 85 000 personer till i år 18 överfulla hallar en lika klassisk som trång tunnelbaneresa utanför Bayerns huvudstad. När det gäller svenska besökare har det gått upp och ned. De som brukar ta sig tiden och släppa butiken brukar sällan bli besvikna. Samtidigt finns det många som inte åker längre om man kikar 10 år tillbaka i tiden. Att branschen förändrats myket under samma tid, har det något samband?
Besökstrenden är något stigande för antal besökare från Norden till Ispo. Sedan toppen 2017 på 2 507 besökare sjönk antalet till 2240 året efter för att sedan öka till 2285 i fjol trots snöstormar. Så Sportfack knackade på, mejlade och ringde ett tiotal butiker inom alpint, outdoor och längd. De hade alla varit på Ispo många gånger. Hälften hade slutat åka. Andra ville åka men hade inte bestämt sig ännu. Vi ville veta varför.
Pelle Odebrant städar av undervåningen på Alpint vid St Eriksplan i Stockholm. Kvällen innan har de haft en tjejkväll med toppturstema tillsammans med Pure Ski Touring, "jättekul, säkert femtio gäster, det är toppturande som gäller allt mer", sammanfattar han eventet.
Pelle har varit på ISPO flera gånger och tycker den fyller flera funktioner trots att sportbranschen förändrats mycket på senare år.
– Tidigare åkte man ner och klämde och kände. Markers bindning Duke PT görs redan reklam för nu som släpps nästa säsong. Introduktionen och nyheter försvinner som värde. Men för oss med många varumärken är det fortsatt värde att åka.
Bland annat för att kunderna i butiken är så mycket mer insatta nu för tiden menar Pelle.
– Vi har mycket besök i butiken, kunderna vill veta mycket. På ISPO kan vara nördig för i montrarna finns varumärkenas utvecklare. Det är bara att fråga; "den där lilla skruven, kommer det en förbättring på den?" De är väldigt teknikdrivna och man kan fråga alla detaljfrågor.
Dessutom gillar Pelle möjligheten att fynda.
– Det går att hitta nya, okända varumärken som är för små för att ha distributörer.
Till 2020 åker Alpint på ISPO och de löser det internt.
– Vi blir även inbjudna till leverantörstester. Så vi delar upp oss och skickar en kollega per event och minst en till ISPO, säger Pelle som har tips för butiker som åker.
– Vi gör ofta ett frågeformulär utifrån vad vi vill veta från varje varumärke. Vi kanske inte behöver boka alla besök men i alla fall göra en prioritetslista och ställa frågan; vad är syftet med besöken hos de olika varumärkena. Så att man inte slukas upp av mässan.
Micael Petersson, ägare till Sportspec i Göteborg som säljer mycket skidor har varit på ISPO med personalen många gånger. Men sedan några år är det en svensk mässa som konkurrerat ut den tyska.
– Fördelen med Skidtestardagarna i Vemdalen är att du har skidtester, mat, leverantörer och boende inom femtio meters radie, säger Micael som inte tycker att Sportspec missar så många produkter trots att utbudet är begränsat i Sverige.
– Visst kan det vara så men vi åker så mycket skidor i Europa under säsongen och då tycker vi att vi hinner plocka upp mycket därifrån. Genom butiksbesök, kika på vad folk har på sig input från själva miljön.
Han tycker även att möjligheterna att på ISPO nosa upp nya leverantörer och produkter har spelat ut sin roll lite.
– Känslan av att vara unik som butik är inte det samma idag som tidigare. Då allt redan är exponerat på nätet mot konsument och långt innan vi får det in i butiken.
Peo på Magazinet i Karlstad skulle vilja börja åka till München igen men ser samtidigt Norspo som en möjlig lösning.
Peo på klassiska outdoorbutiken Magazinet i Karlstad hör med 35 år i branschen till kategorin ärrade ISPO -besökare som skulle vilja börja åka till München igen.
– Vi är inga duvungar och vet exakt vad vi ska ha för utbud i butiken, säger Peo som erkänner att just erfarenheten hos han och brodern Hasse gjort att de snålat in på ISPO -resor.
– Vi klarar oss ganska bra på resor till showroom i Stockholm och besök av resande säljare. Men det är klart att jag skulle definitivt behöva komma iväg. Mässorna är bra för oss för ny energi. Man får nya intryck och man jämför sig med andra butiker och man blir lite mer på tårna efter ett besök, säger Peo som menar att priset är ett skäl till att inte åka.
– München blir dyrt för oss småaktörer. Många mässanordnare tror att det bara är kedjor som åker ner. De bor 5-stjärnigt och det kostar 30 papp. Det funkar inte för oss. Vi åker gärna ner och bor på camping som på Outdoormässan dit vi alltid åker.
Tony Pölder vd för Pölder Sport och en av Sveriges största längdspecialister har inte varit på ISPO med personalen på tre år. Anledningarna är flera, förklarar han.
– Vi liksom andra specialister på längd har då redan träffat våra leverantörer på specialträffar där vi sett och köpt det vi vill ha till nästa säsong. Både premium och klippvaror, säger Tony som ändå kan se en nytta av en samlande mässa när Sportfack undrar vad som gör eller gjort ISPO bra.
– ISPO är bra för att kunna se allt inom vårt segment och eventuellt köpa något nytt som inte finns i Sverige ännu.
ISPO satsar rätt mycket i år på längd, vad gäller fluorfritt och fler varumärken. Vad skulle få er att åka igen?
– Mer riktat mot oss specialistbutiker och särskilda event mot längdåkning säger Tony men tillägger att mässan ligger fel i tiden för butiken:
– Under denna tid är det hektiskt i butiken eftersom vi ju ska casha in det vi köpt in till denna säsong.
Martin Kössler har med sitt team varit talesperson för Ispo Scandinavia i 15 år och känner igen många av butikernas mässåsikter.
Varför skall man åka till ISPO 2020?
– Det ger en bättre överblick att ha allt samlat, ger nya intryck och idéer. Dessutom finns många bra seminarier och föredrag som ger ökad kunskap, inspiration, teambuilding och möjlighet att träffa och stämma av med kollegor om vad som kan bli flipp eller flopp.
Alpinbutiker menar att de svenska skidtestardagarna räcker gott.
– Om man bara säljer skidhårdvara och inte behöver se hela utbudet är Vemdalen ett bra upplägg som räcker. Men de flesta butiker säljer ju även kläder, hårda- och mjuka accessoarer med mera. Dessutom erbjuder många skidleverantörer tester i Österrike i samband med ISPO där man kan testa mer än i Sverige.
En del butiker tycker att mässan ligger fel i tiden för dem.
– Alla som säljer kläder och producerar i Östasien har idag många gånger tidigare orderstopp medan hårdvaruleverantörernas ligger senare. ISPO försöker därför hitta ett kompromissdatum som passar alla kategorier för att kunna erbjuda allt samlat och för att handlare inte skall behöva resa på flera mässor.
Många outdoorbutiker tvekar att åka och verkar ha inställningen "sitter nöjd" för att dels konkurrensen är hård och dels för att spara pengar.
– Jag kan förstå det. Outdoor och alpinbutiker har fått riktigt tuff konkurrens de senaste åren. Sportconrad och Bergfreunde har gjort att de blivit defensiva. Men det finns väldigt mycket mer på mjukvarusidan som de inte sett. Och när det kommer en ny uppfinning och ett nytt material från en liten leverantör så hittar du aldrig det om du inte åker ned. I dessa tider känns det väldigt riskabelt att köra vidare med skygglappar tycker jag. Om inte annat kan man som en god partner ge feedback till sina favoritleverantörer vad de borde titta och tänka mer på. Att åka till Ispo är att utvecklas, att inte åka är att avvecklas.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen