Mässan som öppnar cykelsäsongen

Cykelmässan samlar omkring 100 branschföretag.

Mässan som öppnar cykelsäsongen

Cykelåret 2020 startar i mars. Då arrangeras Sveriges största cykelbranschevent Svenska Cykelmässan under tre fullmatade dagar.

Publicerad

Den 20-22 mars är det för andra gången dags för Svenska Cykelmässan att arrangeras i Stockholm av Cykelbranschen, där alla större cykelvarumärken och kedjor ingår som medlemmar, samt arrangören Bra Mässor.

När Sportfack träffar Bra Mässors projektledare Patrik Löwstedt berättar han att mässan 2020 blir större tack vare Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö och utställarantalet "minst lika stort som senast". Även om mässan i huvuddrag får samma upplägg med utställande kedjor sida vid sida med varumärken, resedestinationer, en stor testyta för cyklar samt scen med föreläsare finns ett par nyheter som sticker ut.

Cykelmässans projektledare Patrik Löwstedt.

Den första är att själva mässan från och med 2020 stegvis kommer att skifta fokus.

– Till nu har mässan varit väldigt bred och försökt täcka in en vid besöksskara. Cykelbranschen vill nu nischa mässan mot den aktive cyklisten, människor som lägger mycket tid och pengar på sin cykling, säger Patrik som menar att mässans innehåll till 2020 kommer att passa mässbesökare som ser sig själva som engagerade cyklister, som kör lopp, gör cykelresor och brinner för sin cykling. 

En stor anledningen till förändringen av mässan är de hundratals enkätsvar som man mottog efter vårens mässa i Göteborg.

– Vi får väldigt tydliga signaler från besökarna. Framför allt vill de se fler varumärken och gärna fler nischade varumärken i allt från hela cyklar till hjul och andra tillbehör vilket vi hoppas kunna bistå genom flera nya utställare (kan du nämna några varumärken?), säger Patrik och förklarar en annan stor mässjustering.

– Besökarna vill i högre grad kunna köpa grejer på plats. En kommentar vi fick från en upprörd besökare var; "jag hade med mig tjugo tusen och så kunde jag inte köpa några nya hjul". Men det handlar inte om att dunka ut fjolårsmodeller för halva priset utan istället att varumärken som Specialized och Trek samarbetar med sina ÅF.

Bland en diger lista med föreläsningar och workshops lyfter Patrik ur två som borde intressera Cykelmässans cykelfrälsta besökare.

Cykelmässan fortsätter med sina uppskattade demobanor.

– Tobbe Öhman från Karma trails kommer hålla en workshop för stigcyklister tillsammans med Per Thomas Strååt från Racingbike Sweden. De går igenom allt alltifrån mekande, hur man hittar leder i olika regioner till hur man bäst dokumenterar cyklingen med kameror och drönare. 

Samtidigt poängterar Patrik att liten som stor seriös cyklist, junior som senior, urban så väl som MTB-, racer- eller gravelcyklist cyklist kommer känna sig hemma på cykelmässan.

– Det är gratis inträde för barn upp till sju år. Och vi bjuder in cykelklubbar från Södermanland, Uppland och Västmanland som utställare. De får ställa ut för självkostnadspris. Med det här hoppas vi kunna presentera cykling på ett bra sätt och hitta ut till fler cyklister. Med mässan vill vi samla hela Cykel-Sverige och öppna cykelsäsongen.

Cykelmässan har alltid delat ut olika stipendier och priser till duktiga cyklister och klubbar. Nytt för 2020 är att stipendiet Silver-Emmas som delas ut tillsammans med Shimano får en ny inriktning. Något som Emma Johansson själv brinner för, säger Patrik. Till 2020 ska mottagren av stipendiet bidra till utvecklingen av tjejaktiviteter inom cykelsporten. Det ska motivera unga tjejer till att välja cykling som idrott, med betoning på såväl bredd och nöje som elit inom tävlingscykling i alla grenar. Mottagaren kan vara en förening, klubb, ett projekt eller en ledare i Sverige som har befintlig verksamhet där det kan dokumenteras att den bidrar till stipendiets syfte och inriktning – att främja att tjejer inkluseras inom cykelsporten.

Mässans webbplats hittas här!

Variationen är stor på mässan; eldrivet, lastcyklar, standard, racers, MTB:s och ihopfällbara cyklar, allt finns.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Craft sponsrar fler klassiska fotbollsränder

2 kommentarer

Mattias: Jag la in en Photoshopad bild på hur det skulle kunna se ut. Fanns ingen officiell bild. Har aldrig skrivit att tröjan var officiell. För några dagar sedan la IFK upp en tröja på Twitter som är...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842