We Are Spindye mot ett intensivt 2020

Samarbete med ytterligare ett högprofilerat sportmodevarumärke och en omsättningsökning med 40 procent 2019. Det händer mycket framöver hos det svenska fashiontechbolaget We Are Spindye.

I början av december släppte Henri Lloyd en klassisk jackmodell där We Are Spindyes teknik använts för infärgningen. Numera svenskägda Henri Lloyd ville relansera en av varumärkets ikoniska modeller i en ny tappning som andades 2020 och hållbarhet. Valet föll då som för allt fler sport- mode- och outdoorvarumräken, på det svenska fashiontech-bolaget.

– De kom till oss då de ville göra återlanseringen av modellen Consort på olika sätt. Då föll strålkastarljuset på oss, säger Andreas som beskriver samarbetet ”tajt” och mycket lyckat.

We Are Spindye mot ett intensivt 2020
Andreas Andrén, vd We Are Spindye.

Och det är en diger lista av lyckade samarbeten där nöjda kunder bara blir fler för We Are Spindye. Efter Fjällräven, Quiksilver och Bergans har modekunder kommit in i form av Odd Molly och senast Filippa K där We Are Spindye samarbetade kring skapande av deras Frontrunner-kollektion. Just modesidan är intressant för We Are Spindye för även om sportmode är stort beräknas det utgöra fem procent av all världens konfektiontillverkning. Och allt fler varumärken oavsett segment verkar till slut satsa på hållbarhet menar Andreas.

– Vår affär har sett ut så att vi har börjat med en kapselkollektion, där skulle vi vilja bryta oss ut och ta en stor del av kollektionerna och finnas i det vanliga konceptet. Det finns en mind set-problematik hos varumärkena men samtidigt stora möjligheter att förändra den här branschen. Det handlar om att bestämma sig. Man kanske får ta en bit på sin marginal eller se till att slutkunden betalar lite mer för att det är bättre för planeten. Ska man bära ledartröjan får man göra lite uppoffringar, säger Andreas som tycker att bolaget går åt rätt håll trots att vinsten låter vänta på sig.

– 2019 har varit bra, vi växer med 40 procent (omsättningen 2019 landar på cirka 19 miljoner kronor). Vi ser ett ökat intresse och vi har fullt förtroende hos investerarna att fortsätta enligt vår plan. Vi har försökt satsa på större, globala spelare. Mycket sker på plats i Kina, där har vi växt och blivit mer fokuserade i Sverige.

We Are Spindye mot ett intensivt 2020
Consortjackan tillverkad med Spindyeteknologi.

We Ares Spindyes Ispo-upplägg blir lite förändrat till 2020, förklarar Andreas .

– Vi har deltagit som utställare i tre år och etablerat vår position inom sport och outdoor. Nu ställer vi inte ut men vi åker ner. Förhoppningvis kan vi köra något framträdande kring vår teknologi på en scen. Och så kommer vi vara på plats i flera av våra kunders montrar, de som vi samarbetat med säger Andreas som gläntar lite grann på 2020.

– Vår policy är att inte avslöja förrän varumärkena lanserar produkterna själva men det kommer snart hända nya saker. I andra kategorier än sport och outdoor, flera följer under 2020, lovar Andreas som måste avsluta samtalet då han strax ska ombord på ett plan till Shanghai.

Vilka ska du träffa? 

– Leverantörer och kunder för att just sätta ramarna för ett av projekten som lanseras 2020.