Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!

Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!

Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.

Publicerad

Projektet föddes via en innebandyklubb i Stockholm som hade goda relationer med Nike och till slut resulterade det i en ny klubbmodell och en gemensam ambition att slå ett slag för jämställdheten inom sporten. Kalle Brännberg, som driver innebandymärket Zonefloorball sedan ett antal år tillbaka, berättar om syftet i en intervju för Intersport: 
– Jag skulle säga att vi på Zonefloorball är de som kommit allra längst i branschen på att lyfta den här typen av frågor. Vi försöker idag kommunicera 50 % tjejer och 50 % killar i vår marknadsföring, vi har i stort sett samma förutsättningar på alla våra spelaravtal oberoende kön och vi adderar fler produkter anpassade för tjejer respektive killar för varje år. Vi behöver få till lite fler personliga avtal inom innebandyn på damsidan, men det är där Nike och summeringen av detta projektet kommer in i bilden.
Den nya klubban kommer bland annat att användas av spelarna Sara Steen i Endre och Tobias Gustafsson i Storvreta. Båda spelarna betraktas som starka profiler inom svensk innebandy med en lång rad meriter från SSL och VM.

Så ser den ut, Nikes första innebandyklubba. Troligen en eftertraktad julklapp.

Enligt Kalle Brännberg har samarbetet med jätten Nike varit lärorikt. 
– Ja, det har varit enkelt, lättsamt och kreativt. Det märks att vi jobbar med ett stort globalt varumärke när det kommer till beslut kring logotyper och teman. Vi måste ge en eloge till Nike för ett starkt driv i projektet, en egen vilja och att de trots sin storlek är väldigt lätta att samarbeta med. Det har blivit ett par möten över skype och på deras kontor i Solna. Vi på Zonefloorball har lärt oss otroligt mycket av samarbetet, berättar han för Intersport.se

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Craft sponsrar fler klassiska fotbollsränder

2 kommentarer

Mattias: Jag la in en Photoshopad bild på hur det skulle kunna se ut. Fanns ingen officiell bild. Har aldrig skrivit att tröjan var officiell. För några dagar sedan la IFK upp en tröja på Twitter som är...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842