Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!

Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.

Projektet föddes via en innebandyklubb i Stockholm som hade goda relationer med Nike och till slut resulterade det i en ny klubbmodell och en gemensam ambition att slå ett slag för jämställdheten inom sporten. Kalle Brännberg, som driver innebandymärket Zonefloorball sedan ett antal år tillbaka, berättar om syftet i en intervju för Intersport: 
– Jag skulle säga att vi på Zonefloorball är de som kommit allra längst i branschen på att lyfta den här typen av frågor. Vi försöker idag kommunicera 50 % tjejer och 50 % killar i vår marknadsföring, vi har i stort sett samma förutsättningar på alla våra spelaravtal oberoende kön och vi adderar fler produkter anpassade för tjejer respektive killar för varje år. Vi behöver få till lite fler personliga avtal inom innebandyn på damsidan, men det är där Nike och summeringen av detta projektet kommer in i bilden.
Den nya klubban kommer bland annat att användas av spelarna Sara Steen i Endre och Tobias Gustafsson i Storvreta. Båda spelarna betraktas som starka profiler inom svensk innebandy med en lång rad meriter från SSL och VM.

Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!
Så ser den ut, Nikes första innebandyklubba. Troligen en eftertraktad julklapp.

Enligt Kalle Brännberg har samarbetet med jätten Nike varit lärorikt. 
– Ja, det har varit enkelt, lättsamt och kreativt. Det märks att vi jobbar med ett stort globalt varumärke när det kommer till beslut kring logotyper och teman. Vi måste ge en eloge till Nike för ett starkt driv i projektet, en egen vilja och att de trots sin storlek är väldigt lätta att samarbeta med. Det har blivit ett par möten över skype och på deras kontor i Solna. Vi på Zonefloorball har lärt oss otroligt mycket av samarbetet, berättar han för Intersport.se