Miljoner till Gear of the year-vinnaren OrganoClick

OrganoClick har bland annat tagit fram en miljövänlig impregneringsspray.

Miljoner till Gear of the year-vinnaren OrganoClick

Svenska företaget OrganoClick får 3,7 miljoner kronor i bidrag för att utveckla ett biobaserat bindemedel för nonwoven-produkter.

Publicerad

Täbybaserade företaget OrganoClick är i sport- och outdoorsammanhang främst kända för sina produkter inom nischen miljövänlig impregnering, som går under namnet OrganoTex. De vann utmärkelsen Årets miljömärke i Sportfacks Gear of the year, 2018. Men de producerar även andra saker, som nedbrytbara kistor och biobaserade bindemedel. Nu har företaget fått 3,7 miljoner i bidrag för att utveckla ett biobaserat bindemedel för nonwovenlösningar (i det här fallet industriell textil, ofta av engångskaraktär) för hygien- och vårdprodukter. Projektet finansieras av det svenska innovationsprogrammet BioInnovation (ett samarbetsprojekt med aktörerna Vinnova, Formas, Energimyndigheten och Business Finland).
– Detta Vinnova-finansierade projekt ger oss möjlighet att accelerera vår utveckling av biobaserade och biologiskt nedbrytbara bindemedel för avancerade nonwovenapplikationer inom vård och hygien. Våra samarbetspartners i konsortiet ger oss en fantastisk möjlighet att få en djup kännedom om hela värdekedjan samtidigt som vi säkerställer en snabb marknadsintroduktion efter avslutat projekt, säger Mårten Hellberg, VD för OrganoClick.
Projektet startar redan i december, 2019.   

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

"Förälskad på avstånd" Sportfack har pratat med XXL:s nye vd

8 kommentarer

Till Mattias: Nej, E - handeln var här innan extra priser från XXL. E-handeln är den stora anledningen till prisreduktion. Den digitala handeln och konsumenternas handelsfrihet är den stora anledningen till att...

Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842