Arc’teryx blir researrangör

Petter Stordalen får konkurrens. Outdoorinnovatören Arc'teryx lägger till möjligheten för slutkonsumenter att köpa resor av bolaget. Detta som en del i en plan att bredda sig som leverantör.

Vi har sett fenomenet tidigare inom egentligen hela sportbranschen. Att resa med eller erbjuda resor till slutkonsument är en växande inkomstdel för flitiga varumärken. Att cykla i Italien med den lokala cykelbutiken eller åka på vandring i Tatrabergen med Utemagasinet I början av 2018 sjösatte Bergans sin reseverksamhet i konceptet Bergans Adventures med liknande intentioner som sina kanadensiska kollegor: att erbjuda allt till sina slutkunder – kvalitetsresor med utbildade guider och självklart går det att klicka hem all utrustning som behövs för resan.

Bakgrunden är självklart att slutkonsumenten som idag väljer varumärken på premiumnivå har mycket pengar och gärna lägger det på sitt resande. Kan man som varumärke leverera outdoorpaket med högsta kvalitet till destinationer som kanske kunden inte alltid vet finns eller inte vill lägga tiden på att sätta ihop, finns pengar att tjäna. Resorna hos Arc’teryx är fokuserade på exotiska platser i Europa och Nordamerika och priserna är höga – en löparresa på Korsika kostar cirka 55 000:- för en dryg vecka. På Arc’teryx HK i Vancouver förklarar Jurgen Watts senior manager, brand partnerships bolagets vilja.

– Som varumärke vill vi expandera vår koppling till slutkonsument och med resedelen så kan vi göra det och globalt dessutom. Vi vill ge konsumenter möjlighet att upptäcka de sporter vi utvecklar produkter för och utforska vår fantastiska värld, säger Jurgen som förklarar att resedelen inom Arc’teryx växer redan till nästa år.

Du läser hela artiklen om Arc’teryx resesatsning i nästa nummer av Sportfacks pappersmagasin.