Svenska Bookman Urban Visibilty tar in pengar från Pocs grundare

Svenska Bookman Urban Visibilty tar in pengar från Pocs grundare

Designvarumärket Bookman Urban Visibility, som är specialister på cykellysen och reflexer, har precis fått in nytt kapital från Poc-grundaren Stefan Ytterborn, Jellyfish Invest och Almi företagspartner.

Publicerad

Grundarna bakom Stockholmsbaserade Bookman Urban Visibility vill gärna bli nästa stora svenska exportsuccé och tar nu med nytt kapital i ryggen nästa steg för att förverkliga drömmen. De finns redan nu reprpresenterade med sina säkerhetsprodukter, som lysen och reflexer för löpare, gångtrafikanter och cyklister, på MoMA i New York och Galeries Lafayette i Paris.      
Nu har de fått in färskt kapital på totalt 3,5 miljoner SEK, från bland andra Pocgrundaren Stefan Ytterborn. Pengarna ska hjälpa dem att ta nästa steg i utvecklingen och kunna marknadsföra sig hårdare internationellt.
– Det känns fantastiskt och möjliggör för oss att kunna expandera med våra nyutvecklade produkter. Men kanske ännu gladare är vi att knyta till oss den kompetens och kontaktnät som våra investerare besitter. Vi har länge inspirerats av Stefan och hans sätt att bygga varumärken med ett minimalistiskt skandinaviskt formspråk och att han gillar våra produkter känns såklart som en bekräftelse på vårt designtänk, säger Victor Kabo, Brand Manager och medgrundare.

Laddningsbara minilysen.

Redan idag säljs Bookmans produkter hos återförsäljare i närmare 30 länder. I Sverige finns de bland annat representerade på Naturkompaniet och Apoteket. Stilen är skandinaviskt ren och avskalad och produkterna vänder sig till dem som gärna vill synas, men inte på vilket sätt som helst. Utbudet har en tydlig urban touch. De första lysena rullade ut redan 2011. Idag riktar de sig till alla som regelbundet rör sig oskyddat i trafiken.
– Säkerhet behöver inte vara tråkigt! Vi är övertygande om att behovet att synas i trafiken kommer att öka framöver. Inte minst på grund av megatrender inom hälsa och träning, säkerhet och urban mobility. Genom att skapa snygga produkter som folk älskar att använda kan vi rädda liv och vara drivande i utvecklingen mot säkrare städer, hoppas David Axelsson, VD och medgrundare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842