Primaloft inleder samarbete med miljöorganisationen Parley

Primaloft inleder samarbete med miljöorganisationen Parley

Parley har seglat upp som en intressant samarbetspartners för flera aktörer inom sport- och outdoorbranschen. Att omvandla gammal plast till nya produkter är hett just nu. Nu gör materialtillverkaren Primaloft gemensam sak med Parley.

Publicerad

Tidigare tog Adidas fram en uppmärksammad Parley-kollektion av skor och kläder – nu är det materialtillverkaren Primaloft som inleder ett strategiskt partnerskap med organisationen.  
Restprodukter som plastskräp, precis som svensk ull, har blivit en eftertraktad handelsvara. Det är en väldigt intressant utveckling, tycker Sportfack.
Primaloft blir den första materialtillverkaren som inleder ett samarbete med Parley, som kommer att samla in plast från havsmiljön från otillgängliga platser om avlägsna öar och kustremsor. I dagsläget finns deras "Cleanup network" representerade i 28 länder. För Primaloft är det en del av arbetet för att uppnå vad de kallar "relentless responsible" (ung = obevekligt ansvarstagande, reds anm).
– Samarbetet med Parley passar perfekt. Vi har båda samma mål - att minska plastföroreningen på vår planet, särskilt haven, säger PrimaLofts VD och koncernchef Mike Joyce. 
– Att undvika produktion av nya fossila oljebaserade material där det är möjligt är också högsta prioritet. Efter lanseringen av PrimaLoft Bio och att det blivit bevisat att vår fiber är redo att användas I en cirkulär ekonomi, är detta en annan viktig pusselbit I våra hållbara insatser, fortsätter han.

Insamlad plast blir till fyllning.

Parley driver verksamheten under varumärket "Parley Ocean Plastic", där målet är att förvandla plastskräp till premiummaterial. 
– Den enorma framgången I våra partnerskap med varumärken som Adidas och Stella McCartney, internationellt kända idrottare, artister och underhållare har haft en överföringseffekt på hela branschen. Återvinning är nu sexigt, önskvärt och står för en meningsfull design, kommenterar Cyrill Gutsch, grundare och VD för Parley for the Oceans.
– Idag välkomnar vi PrimaLoft som en officiell Parley leverantörskedjepartner till vårt globala nätverk, och lägger till nya högpresterande materialtyper till vår portfölj och drastiskt stödjer tillväxten av vår rörelse – för haven, fortsätter Cyrill.
En utmaning har varit att hitta processer som förvandlar skräpet till högkvalitativt isoleringsmaterial, men Primalofts ingenjörer har tillsammans med Parley nu utvecklat en metod som gör att restplasten går att omvandla till en användarvänlig isoleringsprodukt för fyllning i kläder. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tredje generationen Olsson

1 kommentar

Bo Åhlèn tel:076-1129419: Hej!har en sportväska från Ryonbolaget som det står Raketost på.Är den av något värde?Har aldrig använts.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842