Ny vd hos Wearcolour

Göteborgsbaserade Wearcolour byter vd med omedelbar verkan. Efter 10 år blev det dags för Thor Kruse Éen att lämna över stafettpinnen till en ny, känd kraft.

Wearcolour, som fått ett brett genomslag framför allt i Norden men även globalt för sina skidkläder, får ny vd i form av Johan Ullbro när Thor Kruse Éen.

Varumärket som startade 2010 av just Johan Ullbro och Thor Kruse Éen har till idag vuxit till arton anställda och hade en omsättning 2018 på 70 miljoner kronor. Inom bolaget ingår dessutom varumärket Void med inriktning mot konfektion för mountainbike och landsvägscykling.

Vd-förändringen är mindre dramatisk än vad det låter som. Bakgrunden till vd-bytet är att Thors familj länge velat flytta närmare den svenska fjällen. När en möjlighet gavs att engagera sig i Kläppens skidanläggning valde Thor nu att kliva av Wearcolour. Även om de båda grundarna går skilda vägar understryker Johan Ullbro för Sportfack att kontakten är fortsatt stark dem emellan. 

– Thor fortsätter som delägare och sitter med i styrelsen. Sen är jag övertygad om att han kommer att fortsätta komma med idéer för Voids produkter, säger Johan och fortsätter. 

– Jag är väldigt laddad inför vårt arbete framöver. Vi har tagit våra varumärken en bra bit, nu ska det bli så kul att ta det till nästa nivå.

I nummer 11 av Sportfack med utgivning i slutet av november kan du läsa mer om Johans planer för Wearcolour och Void. Efter att man fått tillskott av tre nya delägare under sommaren blev Sportfack nyfiken och besökte därför bolaget under hösten för att prata om framtiden.