Stor intervju med Marcus Wibergh: "Intersport är redan bäst på omniförsäljning."

Marcus Wibergh, vd Intersport, i kedjans nya flaggskeppsbutik i Stockholm city.

Stor intervju med Marcus Wibergh: "Intersport är redan bäst på omniförsäljning."

Sportfack träffade Intersports vd Marcus Wibergh i samband med öppningen av flaggskeppsbutken i Stockholms city. Han berättade då om kedjans digitala planer och varför han menar att Intersport redan är Sveriges bästa kedja vad gäller omniförsäljning.

Publicerad

Ett halvt dygn innan Interpsort den 24 oktober invigde sin flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholms city fick Sportfack en intervju med kedjans vd Marcus Wibergh. Det var en lite spänd men också glad vd som samtidigt som han gick runt och checkade av hur medarbetarna fixade iordning den nya, viktiga butiken mitt i Stockholms shoppingepicentrum, till slut satte sig ned en stund mitt i butiken i en splitterny fåtölj och svarade på frågor från Sportfacks utsände.

Marcus, när ni i somras lanserade idén med en stor citybutik för Intersport sa du bland annat "– Det kommer att bli en väldigt snygg och komersiell butik med ett aktivt sortiment och med riktigt duktig personal. Sedan kommer vi ha vår nya, digitala satsning på plats." 
Är du nöjd med resultatet som vi står i?
– Ja men det tycker jag. Men det handlar om att vi alla inom Intersport gör den här digitala resan tillsammans. Vi har testat några saker i vår butik i Fältöversten där vi lanserade det här nya digitala konceptet och några idéer vi hade där har hamnat i papperskorgen. Men jag är nöjd med butiken vi sitter i idag.

Lyft gärna fram några av höjdpunkterna i butiken?
– Jag gillar verkligen runningavdelningen. Running är Intersports dna, säger Marcus och vi går bort till den avdelningen.

– Här har vi satsat mycket på att ha all modern utrustning som behövs, säger Marcus och pekar på fotscannern från Safesize som automatiskt kan fastställa vilka skomodeller som passar den aktuella kundens fot.

Intill scannern står ett löpband och till höger om bandet en maskin från Footbalance där butiken har möjlighet att på plats gjuta sulor efter kundens fotprofil.

Marcus lyfter även fram ett par andra delar i butiken som han tycker är höjdpunkterna. 

– Dels är jag spänd på Sportservice, vår serviceavdelning nere på entréplanet. Där kommer vi erbjuda service för cyklar och sedan under vintern ska vi kunna slipa och valla skidor och skridskor. Vi tror jättemycket på att vara nära våra kunder här i city och serva dem med det de behöver. Vi funderar även på att kanske vinterförvara cyklar eller sommarförvara skidor. Vi får se hur vi utvecklar Sportservice. 

Berätta mer om Intersports digitala satsning som den här butiken ska vara ett viktigt skyltfönster för.
Marcus går bort till en stor skärm i höfthöjd som är vinklad upp mot den potentiella kunden. 

Han klickar fram ett par löparskor.

– Här i Stockholm är det en massa besökare. Det kan vara så att du är i Stockholm som turist men är från Nässjö och vill inte släpa hem varorna dit. Istället bokar du varorna som du sett här i butiken och så skickar vi hem dem till dig istället. Här har vi möjlighet att spegla hela vårt sortiment, även det sortiment vi inte har i denna butik. Att bara sätta in skärmar i butiker ger ingen effekt för försäljningen. Inom det här området sker en ständig utveckling. Kunderna vill handla på olika sätt. Boka hemma eller här. Att ha den här tekniken, att erbjuda skärmar som är kopplade till ett centrallager i alla våra butiker, är nästa steg för oss. Vi ser på vår försäljning att onlineförsäljningen är en stor succé och nu fortsätter vi utveckla och justera tjänsterna ännu mer.

Intersport Fältöversten (Östermalm, Stockholm) blev testbutiken för ert omtag av Intersports digitala satsning – vad har ni lärt er av handeln i den butiken som ni vässat till denna butik? 
– Vi har framför allt lärt oss att kontinuerligt utbilda all medarbetare i både vårt säljarbete, vad gäller produktkunskaper och att de är kunniga i våra digitala lösningar. För att det sammantaget ska bli en kommersiell affär. Sedan har vi tagit bort en del barnsjukdomar, bland annat har ett par kategorier plockats bort. Densiteten var inte rätt utan det var lite för lite produkter i butiken

När du säger densitet tänker jag på nyinvigda NK Sport några kvarter bort. Där är densiteten väldigt låg. Har du varit där?
NK Sport är future och väldigt nischat. Vi har en hyra vi ska betala och vår butik måste vara lönsam.

Det händer mycket i Stockholm vad gäller sportevent. Hur kan ni använda butiken kring detta?
Vi tittar lite på det. Vi ser shoppingstråket här utanför som en arena och det finns möjligheter att göra saker och i så fall ska vi fortsätta arbeta ihop med samarbetspartner kring detta. Det kan fungera väl med en så här pass fräsch och rätt placerad butik. Dock är inte event vår grej i första hand men kan det höja köpupplevelsen är det rätt

Det känns som det vänt lite för Intersport i Sverige om vi tittar bakåt ett par år fram till nu. 
Det tycker jag absolut. Vi är ett helt annat bolag än vad vi var för ett par år sedan. Dels att vi har vårt nya centrallager på plats, vårt nya kassasystem är igång, utvecklat vår sortiments strategi och vi har blivit mer framåtlutade och kundorienterade som företag. Dessutom har vi också impleterat en värdegrund som är viktigt för oss som företagSamtidigt är vi långtifrån färdiga med vår utveckling och lönsamheten ser ut att bli bättre i år än i fjol.

Fysiska butiker och dess död skrivs och diskuteras det om 24/7 just nu inom handeln. Vilken roll spelar fysiska butiker för en framgångsrik sporthandeln enligt dig?
– Jag tor inte på butiksdöden. Intersport finns som 96 butiker i Sverige och vi har en fungerande omnilösning, vilket gör att vi kan erbjuda alla kunder ett större utbud än den lokala butiken. Och även om vi nu fokuserar på den den här butiken i Stockholm så är det häftiga att vi nu även öppnar i Kalmar och i Norrtälje. På bägge orterna stänger vi på ett centralt läge och öppnar istället butiker vid två köpcentrum. Kvaliteten på butikerna kommer att höjas framöver för att säkerställa köpupplevelsen.

Du sa även i intervjun i somras att "Vi ska bli sportbranschens ledande omnikanal retailer?" Vad ska ni göra bättre än konkurrenterna för att bli det?
Jag menar att vi redan har den positionen. Vi har omnilösningarna som vi nämnt tidigare och vi har tjänster som "boka & hämta" i valfri butik i Sverige. Dessutom inför vi inom kort en tjänst där kunder kan få leverans inom 2 timmar efter att de beställt sina varor om de bor i Storstockholm. Men vi jobbar ständigt med utveckling av vår verksamhet, vi ska vara kundorienterade och våga prova nya lösningar som ger kundnyttaSportbranschen är fortsatt rabattdriven och det kommer inte att hålla i längden då marginalerna går ner medan löner, personalkostnader och hyrorna ökar. Vi måste fortsatt jobba hårt på vårt erbjudande, för att ta bort fokus på priset. Ingen lätt uppgift, men det är flera led som måste ta ansvar.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tredje generationen Olsson

1 kommentar

Bo Åhlèn tel:076-1129419: Hej!har en sportväska från Ryonbolaget som det står Raketost på.Är den av något värde?Har aldrig använts.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842