Nu tar svensken över som vd för Under Armour

Vid en livesänd presskonferens från Under Armour, världens fjärde största sportvarumärke, meddelade bolagets grundare och vd Kevin Plank att ersättaren från den första januari blir en svensk.

Den 1 januari lämnar Kevin Plank över vd-rollen till Patrik Frisk, tidgare bolagets COO. Plank kommer att finnas kvar i bolaget som varumärkeschef och även ingå i Under Armours styrelse där han blir ordförande.

Kevin Plank hade mycket gott att säga om Patrik Frisk som rekryterades till Under Armour så sent som 2017.

– Patrik är rätt person att fungera som Under Armour’s nästa vd. Som min partner under det mest föränderliga kapitlet i vår historia har han varit enastående i sin förmåga att översätta vår varumärkesvision till operativt arbete i världsklass genom att fokusera på vår långsiktiga strategi och en strategisk, operationell och kulturell omvandling.

När det gäller det arbetsuppgifter så har Under Armour delat upp det som följande i stort: Fram till nyår är Kevin Plank kvar som vd och ska jobba med de strategiska frågorna medan Patrik blir ansvarig för det operativa arbetet och för att öka Under Armours försäljning.

Under Armour är ett av världens absolut största sportvarumärken och omsatte 2018 svindlande 52 miljarder kronor. Det finns dock att jobba på för nye vd:n. När Forbes för ett par dagar sedan listade världens största sportvarumärken gav man Under Armour sjundeplatsen med ett uppskattat värde på 35 miljarder kronor bakom Nike (1), Adidas (2) och Puma (6), där även mediekoncerner och speltillverkare ingår. Forbes underströk dock att Under Armour tappat mark. Värdet är 36 procent mindre jämfört med 2018 och framför allt tappar bolaget mark mot just Puma och även New Balance menar Forbes. Enligt CNBC tycker slutkonsumenter att varumärket mest likställs vid ett gymklädesmärke som säljer ”tröjor och shorts för svettsporter”. Precis detta har varit Under Armours fokus det senaste decenniet – att visa att man även har hårdvara för fotboll, golf, löpning.

Kanske är det en anledning att Kevin Plank nu till slut släpper styret för varumärket han själv grundade 1996 när han som amerikansk fotbollsspelare ville ta fram bättre utrustning för sin sport. Den första fanns kontoret i hans mormors källare och provkollektionen fick plats i bakluckan på Kevins bil där han körde östkusten upp och ner.

För är det någon som ska fixa den gigantiska uppgiften borde Patrik Frisk vara förberedd. Få matchar hans CV inom sportbranschen. Innan Patrik kom till Under Armour 2017 hade han samlat på sig 30 års erfarenhet från ledande befattningar inom globala bolag. Närmast arbetade han som vd på kanadensiska ALDO Group ett bolag med skor och accessoarer med bland annat 3000 egna butiker över hela världen. Före det arbetade han inom VF-koncernen där han hade ett flertal chefsroller, bland annat chef för den nordamerikanska delen för The North Face och Timberland, högste chef för varumärket Timebrland samt vice vd och vd för North Face.