Flaggskeppsbutiken på Drottninggatan mäter 1000 kvadratmeter sportshopping.
Sportfack besöker Intersports flaggskeppsbutik i Stockholms city
Det är inte varje dag 1000 kvadratmeter stora sportbutiker öppnar i cityläge numera. Men 07.00 idag klipper Intersports vd Marcus Wiberg bandet – för Intersports flaggskeppsbutik mittemot Sergels torg i Stockholm.
Publicerad 2019-10-23 23:14
Mitt bland ilande medarbetare, halvklädda skyltdockor, cyklar, skivstänger och dunjackor i rader står Intersports vd Marcus Wibergh och överser det intensiva arbetet. Tre snickare diskuterar några sista insatser på övre plan och två säljare ser över den hårda avdelningen. Är alla goggles på plats, har vi tagit av plasten på skidorna?
Mitt i stormens öga och med mindre än ett halvt dygn till öppning av Intersports 1000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik mitt på Drottninggatan i Stockholm mittemot Sergels torg och Åhléns city verkar han lugn och nöjd.
– Det är lite kvar att göra men det är full fart och så här ska det vara vid en sådan här öppning, säger han leende, innan vi gemensamt tar butiksvarvet.
Det här är en del av en längre artikel om Intersports nya satsning i Stockholms city. Du läser hela intervjun med Marcus Wibergh där han berättar om flaggskeppsbutikens innehåll och Intersports digitala framtidsfokus i Sportfack nummer 11.

Intersport är tillbaka i Stockholms city med en flaggskeppsbutik på 1000 kvadrat. Sportfack mötte en nöjd vd i Marcus Wibergh dagen före öppningsdagen.
– Det här är en jättefin butik med välutbildade och duktiga medarbetare, menade Marcus Wibergh.

– Löpning är vårt DNA, säger Marcus Wibergh. Och med toppmodern utrustning från Safesize för automatisk fastställning av vilka skomodeller som passar kundens fot, löpband och med möjlighet att på plats gjuta sulor efter kundens fotprofil, håller Sportfack med. Intersport Drottninggatans avdelning för löparskor håller högsta klass.

Adidas, Under Armour, Nike, Peak Performance med flera. Träningsavdelningen hos Intersport Drottninggatan är butikens största del och innehåller varumärkena som brukar vara mest eftertraktade inom segmentet hos en storstadspublik.

Sneakers och streetmode har som sig bör en egen avdelning i denna rejäla citybutik.

På flera ställen i butiken kan kunderna själva söka i Intersports hela produktutbud. Där kan de även beställa produkter och själva bestämma var i Sverige de vill hämta upp dem.
– Perfekt om du till exempel är på besök i Stockholm men vill hämta upp produkterna hemma i Nässjö när du väl är hemma, menar vd Marcus Wibergh.

Barn- och junioravdelningen är välfylld och utgörs av en stor del egna varumärken.

Räcker inte butikens skoutbud? Då borde Intersports lagerutbud på drygt 37 000 olika modeller ändå kunna mätta kundbehovet.

Enkelt och analogt. En lika effektiv som snygg detalj är de skyltar i trä som upplyser kunderna om var de nyaste produkterna finns.

På flaggskeppsbutikens entréplan finns avdelningen Sportservice där butiken både säljer men framför allt utför service på cyklar. Vintertid svänger avdelningen om till att serva skridsko- och skidkunder.

Flaggskeppsbutiken har självklart Intersports nya designkoncept där ljust trä har kombinerats med mörkgrå textil och vita väggar.
-
Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare
-
#1
37243 skor känns som ett fokuserat inköp
-
#2
Detta är väl inget som tillför konsumenten något speciellt. Det är ju en mindre variant av den gamla butiken som var väsentligt större och borde haft bredare sortiment.
-
#3
Betoning på lite nytt..tex superfulla spjut med plastgalgar, det känns fortfarande Intersport 80tal, men med några digitala uspar.
Många klagar på XXL och dess lönsamhet osv, men dom tjänar fortfarande pengar, Intersport har inte tjänat pengar på många år, de är "spännande" att följa deras resa, frågan är hur länge dom får-kan hålla på i samma hjulspår. Kan vara ett luftslott som kan rasa i morgon, men dom har starka finansiella muskler, de räddar dom och Marcus...
-
#4
25% på allt som öppningserbjudande....Intersport tror inte på konceptet, utan man måste ge rabatter, dom har inget självförtroende, bra för mig som konsument...inte ens XXL har den typ an öppningserbjudande, där har Marcus överträffat sig själv efter de han lärde sig på XXL....
-
#5
Ser inte rooooligt ut den där butiken.
37243 skor känns som ett fokuserat inköp
Detta är väl inget som tillför konsumenten något speciellt. Det är ju en mindre variant av den gamla butiken som var väsentligt större och borde haft bredare sortiment.
Betoning på lite nytt..tex superfulla spjut med plastgalgar, det känns fortfarande Intersport 80tal, men med några digitala uspar.
Många klagar på XXL och dess lönsamhet osv, men dom tjänar fortfarande pengar, Intersport har inte tjänat pengar på många år, de är "spännande" att följa deras resa, frågan är hur länge dom får-kan hålla på i samma hjulspår. Kan vara ett luftslott som kan rasa i morgon, men dom har starka finansiella muskler, de räddar dom och Marcus...
25% på allt som öppningserbjudande....Intersport tror inte på konceptet, utan man måste ge rabatter, dom har inget självförtroende, bra för mig som konsument...inte ens XXL har den typ an öppningserbjudande, där har Marcus överträffat sig själv efter de han lärde sig på XXL....
Ser inte rooooligt ut den där butiken.