1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Kalla, Halvarsson och resten av längdkamraterna tränar framöver med en Garmin-klocka på armen.
Världsledande utvecklaren av pulsklockor Garmin är ny leverantör till svenska längdlandslaget. Samarbetet blir stort avslöjar Garmin Sverige som kommer placera pulsklockor på fler än de aktiva i landslaget.
Svenska längdlandslaget har ett 30-tal olika sponsorer och samarbetspartners när det gäller sportutrustning, så kallade suppliers. Där ingår bland annat fem skidvarumärken, nio stavleverantörer och 18 olika varumärken vad gäller vallor. Nu har ett av världens starkaste längdlandslag dessutom inlett ett samarbete med en leverantör av digital träningsutrustning då Garmin kommer att leverera pulsklockor och mjukvara för möjligheten att analysera tränings- och tävlingsresultat.
– Landslaget kontaktade oss på Garmin och var nyfikna på våra produkter. Flera i landslaget hade testat och tränat med våra klockor tidigare och gillade redan våra produkter. Som officiell supplier har vi möjlighet att aktivera oss tillsammans med hela längdlandslaget, säger Ida Enstedt, sponsringsansvarig på Garmin Sverige till Sportfack och fortsätter.
– Skidåkarna kommer använda vår utrustning både under träningspass och vid tävlingar. Klockorna mäter dessutom olika värden dygnet runt, inte minst pulsen så att de även kan ha koll på hälsa, sömn och stress.
Ida förklarar att samarbetet även omfattar de som arbetar vid sidan om de aktiva.
– Både åkarna och tränarna ser ett stort värde i det här samarbetet och även vallarna kommer använda våra klockor för att mäta hastigheten när de testkör skidor.
Produktmässigt har flera skidåkare i landslaget valt att träna med modellen Fenix 6 som nyligen lanserades av Garmin. Klockan har en specifik aktivitetsprofil för längdskidåkning. Bland mycket annat har den funktioner som avancerad mätning av träningsdata för löpdynamik, VO2 Max, prestationsförhållande, träningseffekt och återhämtning.
I år är ett mellanår för längdskidåkarna. Inget OS eller VM att satsa mot men väl ett Tour de ski. Ida berättar att det är stor skillnad att sponsra ett landslag jämfört med ett skidevent
– När vi var official timing partner vid VM i Val di Fiemme 2013 och Falun 2015 syntes vi brett under hela mästerskapen. Som supplier till längdlandslaget får vi tänka annorlunda. Hela vår marknadsplan för det här är inte satt men avtalet är skrivet på flera år och vi kommer att göra mycket spännande tillsammans med både aktiva, tränare och vallare. Bland annat i samband med träningsläger där Garmins klockor och dataanalys så klart kommer vara till stor hjälp och både spännande och intressant att bygga stories omkring.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!