Team Sportia firar 30 år med egen e-handelslösning

Rekonstruktion, finskt uppköp och en e-handelslösning som kraschade. När 30-årsjubilerande Team Sportia sammanfattar sin historia har mycket hänt. Framtiden ser lika händelserik ut, bland annat med en comebackande e-handelslösning, märker Sportfack som intervjuat vd Lars Palmgren.

Team Sportia bildades 1989 när de två kedjorna Fri Team och Järnia Sport slogs ihop och tog med sig butiker och varsitt substantiv till det nybildade bolaget. Sedan dess har Team Sportia sett det mesta i sporthandelns förändring. Team Sportia har alltid varit kedjan som varit kända för sina välfyllda sportbutiker fokuserade på hårt utbud och att serva sina lokala föreningar med klubbprodukter har upplevt både goda och svåra tider.

När sporthandeln nåddes av webbhandelns genomslag gick det så långt att man tvingades till en rekonstruktion 2013. I finska SGN Sport fick man en ägare med finansiella muskler och efter ett par köp från finnarna äger SGN idag både Team Sportia och Sportringen. Även om Team Sportia å ena sidan hade ett tufft 2018 med en omsättningsminskning på 18 procent är man å andra sidan tillsammans med Sportringen en av Sveriges största sportkoncerner.

Även i år har mycket hänt. 50 butiker från Tvåhjulsmästarna lämnade i våras och ungefär samtidigt sjösatte Team Sportia Bike Nation för de butiker som säljer cykel, tillbehör och tillhandahåller verkstadsservice. Även om flera Team Sportia-butiker rekonstruerats, gått omkull eller lämnat kedjan under 2019 har man även öppnat flera nya butiker modell större. Som senast i början på hästen, en 850 kvadratmeter stor butik i Köpcentrumet Kungsfors i Skene. Sportfack tog kontakt med Team Sportias vd Lars Palmgren för att höra efter hur den närmaste framtiden ser ut för kedjan.

– Inom SGN Sport så finns i dagsläget cirka 50 butiker som erbjuder lokal webbhandel. Vi har under året arbetat intensivt med en webbhandel för klubb. Denna ger möjlighet för alla våra butiker att själva administrera och lägga upp sina lokala föreningars profiler och sortiment för försäljning på nätet. Detta har varit väldigt efterlängtat och det känns oerhört bra att vi kommer kunna erbjuda detta för alla samarbetsföreningar runt om i landet. 

Team Sportia firar 30 år med egen e-handelslösning
I våras lanserades Bike Nation, Team Sportia-butiker som levererar cykel, tillbehör och service för tvåhjulingar.

Team Sportia har haft det stökigt vad gäller deras webbhandel sedan leverantören Airtrops Event gick i konkurs i början av 2018. Det gjorde att Team Sportia skiftade fokus. Man kommer inte att utveckla en renodlad nätbutik som vänder sig till alla kunder. Istället blir det en kombo av click & collect-lösning på vissa orter i kombination av den nämnda klubb-lösningen som man hoppas kunna sjösätta under 2019. Lars Palmgren förklarar Team Sportias webfokus så här:

– Det är värt att poängtera att av våra drygt 200 butiker inom SGN Sport erbjuder cirka 50 stycken en egen e-handelssida. Det är viktigt att ha med sig detta i vårt centrala arbete så att vi inte kolliderar med den lokala setupen.

Konkurrensen är brutal inom handeln idag och aktörer måste kunna agera snabbt för att vara framgångsrika. När Sportfack frågar vad som talar för att Team Sportia är framgångsrika även i framtiden svarar Lars Palmgren så här:

– Det som är det unika med Team Sportia och Sportringen är det lokala ägandet och den lokala butiksdriften. När övriga sportmarknaden går centraliserat och vertikalt så anpassas våra verksamheter efter den lokala marknaden. Vi är i många fall specialiserade butiker men på många orter väl fungerande generalister med. Min åsikt är att en lokal sportbutik som är nära sin kund, har ett genomtänkt sortiment och erbjuder en köpupplevelse och service som är bättre än vad kunden förväntar sig aldrig blir inaktuell.