Björn Borgs nya kampanj kombinerar träning med klassisk musik

Björn Borgs nya kampanj kombinerar träning med klassisk musik

Björn Borg lanserar en kampanj där de kopplar ihop träning med klassisk musik. Ambitionen är att visa hur bra träning är för både kroppen och hjärnan.

Publicerad

Sportmodeföretaget Björn Borg vill leva som de lär. Personalen har varje vecka obligatoriska träningspass "Sport hour" för att öka välmående och avslappning. Nu ville de kombinera aktiv träning med musik i kampanjen "Training makes you smarter" och gav tonsättaren Jonas Valfridsson i uppgift att ta fram den perfekta träningssymfonin. Resultatet blev "Symphonia Exercitii Et Intelligentiae" med ett BPM (beats per minute) på 123, som nu finns tillgänglig på Spotify.
– Att bli ombedd att tonsätta en symfoni för ett träningspass var en ovanlig förfrågan och en utmaning för mig som kompositör. Med inspiration från ledmotivet ur Rocky I, som är min egen favorit, känns det som jag skrivit ledmotivet till min egen superhjälte-film!
– Jag ville också att musiken skulle ha en positiv och rytmisk känsla utan att sakna melodierna och kontrapunkterna som utmärker klassisk musik. Genom musiken vill jag förmedla känslan av att ställas inför en utmaning och stoltheten av att ha kämpat och vunnit över den, säger Jonas Valfridsson.

Björn Borg vill visa att träning inte bara är bra för kroppen, utan även för hjärnan. Fys-träning lär öka produktionen av hjärnceller och skapar nya kopplingar dem emellan. Forskaren Lennart Högman, expert på kognitiv neurovetenskap, förklarar:
– Forskning visar att fysisk träning kan förbättra våra kognitiva förmågor som till exempel minne och koncentration. Det har också visats att om man lyssnar på musik när man tränar ökar det ens uthållighet.
Studier slår fast att just musik med ett fast BPM på 120-140 kan vara idealisk vid träning.

I samband med framträdandet passade Björn Borg på att spela in en musikvideo där stycket spelades samtidigt som personalen tränade, som de nu hoppas får spridning och inspirerar alla som vill träna med musik.
– Vi vill inspirera och uppmuntra alla att träna. Vi vet hur bra det känns, men genom att belysa de positiva effekterna det har på hjärnan så vet vi nu att det inte bara handlar om känsla, det är också vetenskap. Med denna symfoni vill vi tydliggöra hur träning kan göra oss smartare. På Björn Borgs kontor tränar vi alla tillsammans och vi ville att vårt team skulle få uppleva denna magiska symfoni live, framförd av en orkester. Och självklart träna och svettas på scen samtidigt som vi lyssnar till den, säger Emma Bengtsson, Brand Communications Manager på Björn Borg.

För alla som vill lyssna finns stycket här: 

https://open.spotify.com/album/7kpw9l73ISDgjiHnoQzY8W

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842