Decathlon förvärvar en fransk e-handlare

Sportkedjan Decathlon har förvärvat en majoritetsandel i Alltricks, en fransk näthandlare som specialiserat sig på cykel, löpning och outdoorprodukter.

Nyheten släpptes nu i veckan av Sporting Goods Intelligence Europe som gissar att strategin är att utveckla en fungerande omnikanalsförsäljning och samtidigt bygga upp en ännu större internationell plattform. Samarbetet kan även dra nytta av varandras kontaktytor för att bygga relationer med fler varumärken, som kan komplettera Decathlons egenbrandade produkter. Båda aktörerna har satsat hårt på att slå sig in på respektive handelsområden, fysisk retail kontra webbhandel, med låga priser.

För Alltrick, som startade upp 2008, kan det vara ett sätt att speeda på den internationella expansionen. De har redan en flerspråkig webbplats och garanterar leveranser inom ett dygn till Frankrike, Spanien, Italien, Belgien, Tyskland och UK – även om försäljningen utanför Frankrike i dagsläget utgör en liten del av den totala omsättningen, som totalt sett förväntas växa från 65 till 80 miljoner euro under 2018. Alltrick har, enligt sport-guide.com, ett positivt rörelseresultat sedan ett par år tillbaka.  

Köpesumman är hemlig, Decathlon tar över aktieinnehavet och den tidigare ägaren och grundaren Gary Anssens lär behålla en minoritetsandel. Han kommer även att fortsätta som bolagets vd. Idag säljer Alltrick varumärken som Thule, Shimano, Garmin, Oakley, Nike och Hoka One One.

Decathlon-kedjan har i dagsläget 1 560 butiker fördelade på 55 länder. Cirka 80 procent av omsättningen beräknas komma från de produkter som företaget själva har utvecklat själva under eget paraply.