Powerfactory tar över Bihr Nordics varumärken

Continental och ett tiotal andra starka varumärken inom cykel kommer även i fortsättningen att distribueras från Västkusten.

Powerfactory tar över Bihr Nordics varumärken

I somras gick Bihr Nordic (fd Duells) i konkurs. Nu fortsätter två av Bihrs nyckelpersoner sälja Continental, Thule, Lezyne och övriga varumärken – med finsk hjälp.

Publicerad

När Bihr Nordic efter flera ekonomiskt tunga år nådde vägs ände i somras stod ett flertal starka varumärken utan distributör. Samtidigt tyckte Martin Olofsson med 22 år inom Bihr och Duells, senast som produktchef i 16 år samt kollegan och säljchefen Leif Lindskoog att det vore synd och skam att lägga ned. Efter att ha pratat med ett par olika bolag fick de rätt vibbar när de diskuterade med finska Powerfactory, en etablerad distributör som dessutom levererade de flesta av Bihr/Duells varumärken.

Martin Olofsson.

– Vi hade stött på varandra på mässor genom åren och det kändes helrätt när vi pratade om hur vi ville jobba. Dessutom är finländarna duktiga på hårdvaran, tekniska detaljer medan vi i Sverige alltid varit bra på att bygga varumärken. Där tror vi på en win-win situation för bägge parter, säger Martin som Sportfack når samtidigt som Powerfactorys nyöppnade svenska säljkontor har besök från de finska huvudägarna för första gången.

Martin låter upprymd och är verkligen glad att han och Leif kunde starta om på ny kula.

– Det är så kul. Står faktiskt nu och ser när vi får hjälp att implementera affärssystemen på våra datorer här på kontorshotellet som vi hyrt in oss på. Så snart är vi igång och kan serva våra kunder även från det svenska kontoret, säger Martin som fick rätt signaler redan från början från svenska cykelbutiker.

Leif Lindskoog.

– När allt var klart med Powerfactory mejlade vi ut till ca 500 stycken av våra tidigare kunder och förklarade vad som var på gång, och att det gick bra att registrera sig som kund och börja handla med oss på Powerfactory. Det var på fredagen och på måndagen hade vi redan fått in över 100 st registreringar, och vi har redan börjat skicka ut varor från Finland. Det är så klart häftigt, säger Martin som förklarar att Powerfactory Finland ger en enorm trygghet och bra support nu i uppstarten.

– De ligger även väldigt långt fram när det gäller IT-lösningar, säger Martin och förklarar set upen för det svenska säljbolaget nu.

– Vi är i dagsläget anställda av PowerFactory Finland. Både vi och vår nya ägare förstår marknaden och agerar efter den. Marknaden i Norden är speciell, man kan inte göra affärer på samma sätt som i övriga Europa. Man kan säga att det var just det som fällde Bihr, man lyssnade inte på marknaden, eller på de anställda.

I uppstarten får Martin och Leif mycket assistans från Finland men rätt snart tänker de stå på egna ben, säger Martin. 

– Allt kommer nu i början att skickas från Finland. Det tar bara en dag längre jämfört med lager i Sverige. Men samtidigt säger kunderna att det är ok bara dem vet om det, säger Martin som förklarar att den nya organisationen kommer att inbegripa i princip alla de gamla Bihr-varumärkena:

Continental, Cavo, Lezyne, Lizard skins, Thule, Atran Velo, KMC, Herrmans, och Joe´s No Flat. Samt att nya varumärken är på väg in. 

– Continental fick vi frågor om direkt och ja, vi kommer även i fortsättningen vara officiell leverantör både i Sverige och Finland. Vi har redan börjat leverera ut till butikerna från vårt lager i Finland, säger Martin som förklarar att svenska och finska butiker nu via Powerfactory också kommer att få tillgång till hela Cavo sortimentet inom kort.

Powerfactory Finland har ca 12000 produkter, på ett lager som mäter 3300 kvadrat och 26 medarbetare som fixar logistiken. Snart hoppas dock Martin att lösa lagerbiten delvis på svensk mark. 

– Det jobbas för fullt på att få till ett tredjepartslogistiklager här hemma där de mest frekventa varorna skall finnas.

Hur känns det här, att jobba med varumärken som ni kan utan och innan och nu få göra det på det sätt ni vill göra?

– Det känns så grymt positivt. Framför allt alla samtal och mejl vi fått från handlare som tycker det är fantastiskt roligt att vi kör igång igen. Och som vi sa till varandra jag och Leif när vi körde igång efter vår "semester"; Det är kul att jobba igen! Vi vill ta tillbaka den goa, fina Duells-andan som fanns tidigare. Vi är människor med fötterna på jorden som älskar att jobba med cykel och goa handlare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842