Norska sportkedjan Gresvig AS går in under Intersportflagg

Gresvig AS, en av Norges ledande sporthandlare, kommer att gå med i Intersportkedjan med samtliga sina butiker senast under 2020.

Gresvig driver för närvarande butiker under varumärkena G-Sport, G-MAX och Sportshuset Outlet, förutom Intersport. Enligt den nya strategin kommer alla butiker att kallas Intersport. Processen startar genast, men de flesta butiker kommer att omprofileras under första halvåret 2020.
– Omprofilering av Intersport skapar spännande möjligheter för Gresvig, Intersport och framför allt våra kunder. Vi har stor tro på den valda strategin och ledningens förmåga att genomföra den, säger Olav Nils Sunde, styrelseordförande i Gresvig AS.
Som en del av den nya strategin kommer ett antal flaggskeppsbutiker från Intersport att upprättas i de största stadsområdena i Norge.
– Vi vill höja kundupplevelsen i våra butiker till en ny nivå, samtidigt som vi omfattar försäljning online i en integrerad omni-kanalstrategi. Vi anser att denna förändring är viktig för fortsatt förbättring och tillväxt, och den representerar ett spännande nästa steg mot vår långsiktiga ambition att etablera Gresvig som en norsk ledare inom idrott, säger Lars Kristian Lindberg, VD för Gresvig AS.

Norska sportkedjan Gresvig AS går in under Intersportflagg
VD Lars Kristian Lindberg. Foto: Gresvig

Gresvigs nya strategi innebär också också ett närmare samarbete med Intersport International inom till exempel logistik. Gresvig-koncernen har, enligt den norska branschtidningen Sportbransjen.no, 201 butiker totalt, där 101 av dem redan är Intersportbutiker, 16 som nyligen gjordes om till outletbutiker under namnet Sportshuset och 84 G-Maxbutiker / G-sportbutiker – som nu kommer gå under Intersportflagg. Sportshuset Outlet kommer bli Intersport Outlet.
– De nordiska länderna är viktiga för Intersport International. Vi är mycket nöjda med att kunna stärka och utöka vår långvariga relation med Gresvig i Norge, baserat på vår Intersport 2.0-gruppstrategi, som innehåller viktiga initiativ som flerkanals detaljhandel, ett nytt butikskoncept, implementering av kategorihantering och förstärkning av våra egna varumärken, säger Steve Evers, VD för Intersport International.
I dagsläget har Intersport International mer än 5 000 anslutna butiker i totalt 43 länder. Gresvig-koncernen ser detta delvis som ett sätt att komma åt för dem viktiga varumärken.    
– Sportindustrin genomgår en grundläggande förändring eftersom de ledande varumärkena för sportutrustning alltmer fokuserar på direktförsäljning via ägda kanaler och försäljning genom ett begränsat antal detaljhandelspartners. Intersport är världens ledande distributör av sportutrustning. Genom att omprofilera till Intersport ser vi till att våra kunder får marknadsledande tillgång till de ledande varumärkena de älskar, säger Lars Kristian Lindberg.
De anställda fick beskedet under ett internt arrangemang i Oslo i fredags.