1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Samma teknik som används när vi blippar våra betalkort kan användas i säkerhetssyfte och för viktig information i moderna sportprodukter. Poc lanserar nu cykelhjälmar med NFC-chip.
Vi kunde se det redan på Ispomässan i vintras, att Poc tagit fram skidhjälmar med så kallade NFC-chip (Near Field Communication), som förenklar identifikation av åkaren och samtidigt innehåller viktiga medicinska uppgifter. Nu går de vidare och tar konceptet även till cykelhjälmar, som i de nya modellerna Tectal Race Spin och Ventral Air Spin i 2020 års kollektion.
Med en Recco-sändare monterad är det lättare för räddningsteam att hitta till exempel en försvunnen mountainbike- eller downhillåkare. Det separata NFC-chippet, som är inmonterat i hjälmens skal, kan sedan enkelt läsas in av det första räddningsteamet på plats - eller av ambulanspersonal, genom att hålla en NFC-aktiverad smartphone över hjälmen. Då får räddningspersonalen tillgång till viktig information som kan underlätta för att göra rätt medicinska bedömningar. Det kan röra sig om allergier, medfödda medicinska åkommor som behöver tas i beaktande, eller om man till exempel inte tål ett speciellt narkospreparat.
Även personidentifiering underlättas, i de lägen personen är okontaktbar, eftersom man även kan lägga in personuppgifter om sig själv och närmast anhöriga.
– Vi drivs av vårt säkerhetsuppdrag och utifrån vårt engagemang och entusiasm som präglar hela POC-teamet vill vi ligga i framkant för innovation, säkerhet och produktutveckling, kommenterar Poc´s vd Jonas Sjögren de nya produkterna.
Informationen på chippet är personlig och kodas in av utövaren själv via en app. Säljer man hjälmen vidare eller ger bort den, så kan man lätt avkoda all information och den nya ägaren kan lägga in sin.
Bakom NFC-tekniken står svenska företaget Twiceme. Tekniken kan appliceras även på andra användningsområden och produkter. Sportfack kommer att ha en artikel om Twiceme i nummer 9, 2019, som finns ute den 18 september.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!