Upp och ner i skobranschen

Foto: Pexels

Upp och ner i skobranschen

Skoförsäljningen har verkligen sina ups and downs, det svänger kraftigt i försäljning mellan månaderna. Årets första månader har varit tuffa.

Publicerad

Under förra våren gick skoförsäljningen som tåget, men i år har vårmånaderna inte varit någon riktig solsida för skovarumärkena. Siffror från SCB:s detaljhandelsindex visar att försäljningen under april och maj månader minskade med 8,9 respektive 10,3 procent jämfört med förra året, rapporterar Skomagazinet. Motsvarande siffror för klädförsäljningen var en minskning med 4 respektive 1,8 procent. Siffrorna från Svensk Handel Stils index visar ungefär samma minskade skoförsäljning, men ännu något ännu sämre med en dipp under till exempel maj månad med 14,3 procent.      
Även om just skoförsäljning generellt sett bedöms vara behovsstyrd och extra väderkänslig och ofta hoppar upp och ner mellan månaderna, beskrivs ändå den senaste tidens nedgång som delvis svårförklarad.
– Vi förväntade oss en minskning av försäljningen av kläder och skor efter de stora uppgångarna under våren förra året som gav svåra jämförelsesiffror, men nedgången var ovanligt kraftig. Jag tror heller inte att e-handeln har tagit så mycket av försäljningen, utan ser den stora nedgången som svårförklarad, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, till Skomagazinet. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Eurobike 2019 får nya datum

1 kommentar

Bright clara: Hej herr fru När man står inför ett problem är det alltid en lösning. Jag är en specifik långivare, specifik och seriös. Jag erbjuder finansiella lån på 5 000 till 8 000 000 euro till alla seriösa...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842