6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Under det egna varumärket Energetics flagg släpper nu Intersport två nya kollektioner för yoga och träning. Serierna kommer finnas tillgängliga både online och i butik.
Satsningen spänner över både adrenalinrusch och mindfullness. Kollektionen In to the wild riktar sig till dem som gillar högintensiv träning och Power down är tänkt att locka yogafolket.
- Det är trendigt, snyggt och samtidigt funktionellt och väl anpassat efter de tilltänkta ändamålen. Precis vad man eftersöker för sin träningsgarderob, säger Sophia Jacobsson, designer på Intersport.
Klädserien Power down finns redan nu ute hos konsumenterna. Fokus har legat på rörelse, balans och styrka. Utseendet är inspirerat av yogans värld om att uppnå harmoni och ambitionen rent designmässigt har varit att sammanföra en modern stil och höga funktionskrav.
- Det storblommiga printet på den ena siluetten och seamless-kollektionen med det vackra mönstret på höga tights och crop top känns väldigt trendigt, samtidigt som det är bekvämt, fortsätter Sophia Jacobsson.
Kollektionen presenteras av yogaentreprenören Johanna Hector som arbetat professionellt med yoga i 20 år.
Into the wild-kläderna är tvärtom tänkta att signalera styrka och kraft och innehåller "djuriska inslag", dova färger och snygga detaljer. De kommer att finns tillgängliga i butik från vecka 34.
I våras gjorde Haglöfs sovsäckar av spillmaterial, nu går man vidare med sitt leftover-projekt och har tagit fram mockasiner i olika färger, som kommer finnas i en begränsad upplaga.
Samarbete med ytterligare ett högprofilerat sportmodevarumärke och en omsättningsökning med 40 procent 2019. Det händer mycket framöver hos det svenska fashiontechbolaget We Are Spindye.
Löparskor gjorda på bönfibrer, eucalyptus och alger. Ett tidigt Aprilskämt? Inte alls. Det är vad Forever Floatride Energy GROW består av, Reeboks första helt växtbaserade löparsko.
Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.
Nordiska e-handlaren Outnorth går in som huvudsponsor till Egmonts och Utemagasinets festival Utehelg, som hålls i vår på Värmdö, utanför Stockholm.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!