Test säljer hjälmar

Tec Lelle var en av tre cykelhjälmar för barn som blev "Bra val" i Folksams stora test.

Test säljer hjälmar

I åtta år har Folksam testat hjälmar. Att få ett "Bra val"-erkännande från bolaget påverkar försäljningen positivt menar branschen. I somras fick tre svenska hjälmar utmärkelsen.

Publicerad

Folksam har sedan 2012 testat hjälm­utbudet för vuxna och barn i Sverige. I juni 2019 fick Tecs bägge barnhjälmar Boo och Lelle utmärkelsen "Bra val".  Sportfack blev nyfikna på hur testerna görs, på vilka premisser som hjälmar väljs ut på och vad ett "Bäst i test"-resultat ger för effekt på försäljningen. Testerna hos Folksam görs på fem sätt, berättar Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare som leder testerna; ett slagprov genomförs då materialet testas. Dessutom simuleras tre olika cykelolyckor med rotationsvåld och slutligen görs en datasimulering, förklarar Helena som säger att hjälmarna väljs ut med omsorg.

Helena Stigson, Folksam.

– Vi vill testa de vanligaste hjälmarna på den svenska marknaden som vi ännu inte har testat. Vi tittar på utbud och försäljningsstatistik och rådfrågar personal i cykel- och sportbutiker. Dessutom pratar vi med hjälmtillverkare på cykelmässor för att fånga upp nyheter på marknaden.

Folksam testade även vuxenhjälmar i somras. Även där fick Tec ett "Bra val" då Tec Nice var en av tre hjälmar som stack ut säkerhetsmässigt. De övriga två var Giro Aether MIPS och Specialized Propero 3 Angi MIPS. Dessa hjälmar bedöms vara minst 19 procent bättre än medelhjälmen.

Cycleuropes (Tecs ägare) marknadschef Johanna Smedberg menar att testresultaten absolut påverkar hjälmförsäljningen.

– Att Lelle, Boo och Nice fått toppresultat i testet märktes direkt. Våra ÅF har varit snabba att komplettera med produkter. Ett bra testresultat är alltid gynnsamt för försäljningen och tre utmärkelser blir ju tre gånger så bra, säger Johanna.

En skyddsprodukt som överglänser alla traditionella hjälmars testresultat är Hövding. Vid tester som gjorts av Folksam 2012 och 2015 har Hövding fått upp till fem gånger bättre resultat än närmaste konkurrent. Att Hövding inte var med i 2019 års vuxenhjälmstest beror på att bolaget filar på en ny version som släpps i höst. 

Hövding har samtidigt en akilleshäl. Den skyddar inte från saker som plötsligt kommer i cyklistens väg. Flera olyckor har inträffat när till exempel lastbilschaufförer slagit upp en dörr. Anna Katarina Skogh hos Hövding avslöjar inte om bolaget har en lösning på det problemet, men gläds åt Folksams test.

– Vi kan inte mäta försäljningsökningen men trovärdigheten som Folksams tester ger är något som självklart adderar värde till frågan vi jobbar hårt med, att det visar sig att världens bästa cykelhjälm inte är en cykelhjälm. När vi fick "Bra val" 2015 använde vi den i så många kanaler som möjligt för att stärka trovärdigheten.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Stadium lämnar Tyskland

6 kommentarer

Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842