Friedrichshafen slänger in outdoorhandduken

Messe Friedrichshafens plan – att kontra med mässa i september redan under premiäråret av Outdoor by Ispo, överges nu. Samtidigt öppnar den lilla, klassiska mässtaden för nya, framtida projekt.

När medlemmarna i EOG, European Outdoor Group röstade för en flytt av Outdoormässan i Friedrichshafen som i år skulle ha firat 25 år som event till München ville den lilla staden med de stolta mässtraditionerna ge den stora staden en match. 

Under ett knappt år sedan omröstningen har därför Messe Friedrichshafen jobbat för att kontra med en ny typ av outdoormässa som var tänkt att hållas i september i år. Trots att Messe Friedrichshafen kommunicerat att flera större utställare var bokade som utställare är nu den tilltänkta premiärmässan inställd. Messe Friedrichshafen vill inte kasta in handduken helt utan kommunicerar själva det som att man ”skjuter mässan på framtiden”.

– Vi har fått en hel del uppmuntran och även fått flera bokningar från de större outdoorbolagen vilket gjort att vi kunnat starta upp vår nya mässidé. Men totalt sett har vi inte fått den respon vi hade behövt för att genomföra vår premiärmässa. Vi lämnar därför både datum och inriktning av mässan öppen för tillfället, säger Klaus Wellmann, vd för Messe Friedrichshafen.  

Frågan är hur stora chanserna är att Friedrichshafen ska kunna konkurrera med Europas största outdoormässa. München är med sitt läge, sina kommunikationer, sina hotellmöjligheter och inte minst moderna mässmöjligheter en favorit hos många mässbesökare. Det visar inte minst premiärårets Outdoor by Ispo med 1018 utställare och dryga 22 000 mässbesökare från ett 90-tal länder.

Stefan Reisinger, chef tills i fjol för Outdoor i Friedrichshafen, vill dock självklart inte helt ge upp.

– Så som branschen utvecklats de senaste åren är vi övertygade om att det finns möjligheter för flera mässalternativ i framtiden.