Röjk satsar på svensk ull – ihop med Filippa K

Svenska outdoorföretaget Röjk går vidare med sitt hållbarhetsarbete och har startat ett pilotprojekt tillsammans med modeaktören Filippa K för att ta tillvara svensk ull.

Svenska får är inte särskilt populära ur klädsynpunkt, ullen har rykte om sig att vara hård och kärv och långt ifrån den mjuka ull som svenska konsumenter har lärt sig tycka om, av merinotyp. Men nu börjar alltfler svenska företag intressera sig för den svenska bruksullens egenskaper, av miljöskäl. Fjällräven har sin egen fårfarm i Jämtland, Tierra har experimenterat med svensk ull som padding i jackor och nu har Röjk dragit igång ett pilotprojekt med Filippa K. De första produkterna ligger redan i pipeline och går under namnet ”Norrby”, efter gården som den första ulleveransen kommer ifrån.    
– Det är en ganska omfattande procedur att göra ullen användarvänlig, den ska tvättas och spinnas till tråd och den ull vi på Röjk använder genomgår ingen blekningsprocess och är helt fri från kemikalier. Just nu är det flera modeaktörer som är intresserade av att använda svensk ull för sin klädproduktion. Min gissning är att det kan bli brist på svensk ull framöver, menar Linus Zetterlund, marknadschef på Röjk Superwear.   

Ullen från många svenska gårdar går annars till förbränning eller deponi, vilket Röjk tycker är slöseri med en bra och användbar resurs. Det första plagget i serien är tröjan Norrby Sweater (se bilden), men till hösten räknar Röjk med att även ta fram klassiska raggsockor av svensk ull. Norrby gård ligger utanför Köping. Sportfack kommer i ett senare skede förhoppningsvis kunna göra ett besök och närvara vid fårklippning, efter sommaren.