Toyota blir huvudpartner till SOK

Toyota går in som ny huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté. Bilföretaget vill hjälpa Sverige till att stärka den olympiska verksamheten, de kommer ge stöd åt såväl elit som ungdomar.

SOK verkar ha en förkärlek för japanska företag, eller så har valet av Toyota som huvudsponsor kanske något att göra med att OS hålls i Tokyo 2020? I dagsläget är redan japanska Uniqlo, som Sportfack har raporterat om tidigare, inkopplade för att göra kläderna till den svenska OS-truppen. I Toyotas fall handlar det om stöd inte bara till elitatleterna utan till idrotten i stort.
Sportfack ställde frågan vad det handlar om för sorts stöd rent konkret, bilar, pengar?
– Partnerskapet innebär att vi som företag kommer stötta SOK och landets idrottare, såväl våra allra skickligaste som barn och ungdomar, och arbeta tillsammans med dem för att bidra till en hållbar utveckling. I det ingår också att levererar klok mobilitet till SOK med vår unika hybridteknik som gör Toyota till det bilföretag med lägst koldioxid i Europa, säger Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sverige.

Toyota satsar stort på området ”hållbar mobilitet” och är redan idag globala sponsorer till Internationella Olympiska Kommittén och Internationella Paralympiska Kommittén. I Sverige ligger försäljningsfokuset på elhybridbilar. SOK vill att samarbetet ska spilla över positivt på ungdomssidan.
– Samarbetet med Toyota ger oss möjlighet att stärka stödet till våra bästa olympier, men samtidigt fokusera på att låta fler barn i Sverige att hitta till sin idrott, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo, i ett pressmeddelande.