Brommapojkarna blir Brommagirls

BP:s damlag kommer att bära Brommagirls-tröjan under matchen mot Morön den 25 maj.

Brommapojkarna blir Brommagirls

Europas största fotbollsförening BP vill bli jämställt. Under parollen "The future is equal" byter föreningens damlag namn till Brommagirls. För att belysa att killar och tjejer ska kunna idrotta på samma villkor.

Publicerad

Fotbollsföreningen Brommapojkarna byter under kampanjen "The future is equal" namn till BrommaGirls. Till kampanjen lanseras en ny matchtröja där "Brommagirls" står tryckt över tröjornas ryggar. Tröjan kommer att bäras av damlaget i en hemmamatch, när Brommagirls möter Morön hemma på Grimsta den 25 maj. Alla biljettintökter går då oavkortat till organisationen Fairpays arbete för jämställd idrott.

"The future is equal" är den del i det jämställdhetsarbete som BP drivit tillsammans med sina huvudpartners Stadium och Nike sedan 2017, förklarar Stefan Bärlin, hållbarhetsansvarig i BP och själv tidigare elitspelare.

– En sak vi har lärt oss i vårt arbete för att bli mer jämställda är hur viktiga ord och benämningar kan vara. De kan både befästa och förstärka destruktiva normer och strukturer samtidigt som de, om de används rätt, kan vara ovärderliga i en förändringsprocess. Många namn som används inom fotbollen idag visar tydligt att mannen ses som norm. Detta måste vi förändra nu. Vi kan inte längre acceptera att vi benämner saker olika beroende på vilket kön du har, säger Stefan.

I BP:s jämställdhetsrapport från 2018 går att läsa att fotbollen långt ifrån är jämställd. Trots att 47 procent av landets licensierade spelare är tjejer når nedast 20 procent av sponsorintäkterna damfotbollen. Det och mycket annat vill BP ändra på. Stefan Bärlin menar att BP på allvar har tagit upp kampen för jämställdhet inom sin verksamhet.

Vad hoppas ni uppnå med kampanjen? 

– Att fler ska uppmärksamma det arbete vi faktiskt gör. Även om vi har en lång väg kvar att gå så har vi börjat med att förändra vår verksamhet i grunden för att bli mer jämställda och inte längre definiera oss som en herrförening utan en fotbollsförening med dam- och herrverksamhet på lika villkor.

Vilka andra planer har ni kring ökad jämställdhet i framtiden?

Det är att fortsätta det strukturella förändringsarbete vi påbörjat där framförallt resursfördelning och utbildning är fokusområden. Kortsiktigt så går vi nu i maj ut med, det vi menar är, en av fotbollsvärldens första riktiga GRI-rapporter med tydligt jämställdhetsfokus. Den kommer bli ett viktigt verktyg för att kunna mäta och verifiera förbättringar samt se vad vi behöver prioritera här och nu. Vi släpper också vår tredje Jämställdhetsrapport om vikten av utbildning under maj månad.

På vilka sätt har Nike och Stadium hjälpt er med denna kampanj?

– När vi ville lyfta vårt jämställdhetsarbete och hylla flickorna och kvinnorna i föreningen var det tacksamt att ha stöd av Nike och Stadium som är vana vid att jobba med kampanjer på ett helt annat sätt än BP. Vårt arbete är ju en strukturell förändring av vår verksamhet och inte en kampanj, men för att få ut budskapet om vad vi gör och förhoppningsvis inspirera andra måste vi också våga synas vilket vi nu fick en möjlighet till. Så framförallt med kompetens och kunskap om hur man driver kampanjer skulle jag vilja säga.

Förutom med BP samarbetar Stadium med Djurgårdens IF, IK Sävehof och Färjestad BK om vi pratar större svenska föreningar. Angelica Larsson, pressansvarig på Stadium, menar att sportkedjan arbetar för att få upp jämställdheten högre på agendan hos samtliga större partnerklubbar och skapa förutsättningar för att alla ska kunna idrotta tillsammans med dessa föreningar. 

– Ett aktivt liv är en demokratisk rättighet enligt oss på Stadium, därför fortsätter vi driva frågan kring jämställdhet inom svensk idrott. Vi vill uppmärksamma alla fantastiska bedrifter som tyvärr fortfarande görs inför tomma läktare, säger Angelica och fortsätter:

– Vi kan inte styra föreningarnas verksamhet men vi kan utmana dem att se över strukturer och gamla sanningar. Och det gör vi. Vi har också varit tydliga mot våra leverantörer kring kvinnliga förebilder på exempelvis fotbollsavdelningarna som historiskt prytts av män. Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842