Plastpåsen vinner över tygpåsen?

Plastpåsen vinner över tygpåsen?

Plastpåsen är med rätta satt under hård press i dessa dagar, men den kan fortfarande vara ett bättre val än tygpåsen – av miljöskäl.

Publicerad

Många butiker försöker idag fasa ut plastpåsen och bland konsumenterna har tygpåsen blivit ett alltmer populärt alternativ. Flera butikskedjor tar även fram egna tygpåsar. Vissa regioner internationellt har till och med förbjudit plastpåsen, som delar av Australien. Men frågan är vad som egentligen är bäst ur ett miljöperspektiv.
I senaste Råd & Rön rapporterar tidningen om en undersökning som gjorts av den danska motsvarigheten till Naturvårdsverket. Den visade att tygpåsen har en större negativ miljöpåverkan än plastpåsen, förutsatt att plastpåsen återanvänds som soppåse och går till förbränning.

Undersökningen tog med aspekter som giftighet, vattenåtgång, koldioxidavtryck och ozonpåverkan. Tygpåsen, som oftast är tillverkad av bomull, kräver enorma mängder vatten (22 500 liter per kilo råvara) och bomullsplantagen använder i regel både bekämpningsmedel och gödsel, plus att frakten till Sverige tillkommer. 

Slutsatsen blev att tygpåsen behöver användas fem gånger i veckan under hela 77 år för att vinna miljökampen mot en vanlig plastpåse ur ett klimatperspektiv. Men, och det är viktigt att betona, då har man inte tagit med plastpåsens negativa påverkan på till exempel djurlivet (om den slängs i naturen) eller problematiken kring mikroplaster.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ralph Lauren-chef ska styra Champion Norden

1 kommentar

Martin Willners: Bra jobbat med Champion Ralph. 36 år är imponerande och ger respekt. Och lycka till med varumärket Klas – kul att du är tillbaka i sportbranschen.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842