Martin Walleräng ska göra Pronordic Group till störst på elcyklar i Norden

Pure är en av Ecorides mest exklusiva modeller.

Martin Walleräng ska göra Pronordic Group till störst på elcyklar i Norden

Martin Walleräng lämnade Sverige och Göteborg för 12 år sedan för att plugga i Kina. Resten är en svensk elcykelsaga med kapitel som Ecoride och Walleräng. Sedan april är Martin Walleräng för första gången vd för varumärkenas moderbolag Pronordic Group, som startade när Martin ensam beställde 25 elcyklar i en container till Göteborg 2007. Nu siktar Martin på att göra Pronordic Group till Sveriges största elcykelleverantör.

Publicerad

Martin Walleräng lämnade Sverige och Göteborg för 12 år sedan för att plugga kinesiska i Kina. Det blev starten för en elcykelsaga som vi långt ifrån sett slutet på. Från att som 19-åring först ha importerat 25 elcyklar till Sverige fortsatte Martin med det egna varumärket Ecoride att etablera elcykeln i Sverige. Ecoride utvecklades till egna butiker i Sverige och en egen fabrik i Kina för att kunna utveckla cyklarna.  2013 grundade han tillsammans med sin bror varumärket Walleräng och förra året startades på rekordtid en cykelfabrik i Polen för att runda strafftullar. Nu är Martin Walleräng tillbaka i Sverige på heltid och för första gången som vd för moderbolaget Pronordic Group. Sportfack fick en pratstund med en entreprenör som verkar tänka utveckling dygnet runt och som pratar lika fort som hans företag utvecklats.

Martin, efter sju år i Kina tar du vd-rollen i Pronordic Group för första gången. Varför just nu?

– Arbetet i Kina med vår produktion där har tagit mycket tid och som högst ansvarig för vår verksamhet där har jag inte kunnat släppa det. Men nu känner jag att det funkar så bra där. Dessutom har vi en bra platschef i vår polska fabrik i Gdansk och då känner jag mig trygg med att återvända till Sverige. Jag har alltid velat komma tillbaka till där det började och jag har en miljon idéer att driva vidare.

Spännande, vilka idéer då i första hand? 

– I första hand vill jag vara med och utveckla våra storsäljare Sense och Ambassador till så bra cyklar som möjligt. Vi på Ecoride vill att de ska vara kundens förstahandsval. Som entreprenör brinner jag för produkten i sig även om jag inte ska blanda mig i våra designers arbete för mycket. Men som ett exempel; våra displayer som jag varit med och designat från scratch, hur kan de utvecklas? Och vart kan batteriet placeras och hur ser cykeln ut om tre år? Sådana saker funderar jag på.

 

Martin Walleräng, elcykelvd på Pronordic Group.

Om du får tänka fritt, hur ser enligt dig elcykeln ut om tre år?

– Om tre år ser jag att elcykeln är en ännu större självklarhet människors vardag här i Norden. När vi 2007 startade var det många som inte visste vad en elcykel var. Idag är kunskapsnivån på marknaden helt annan, och vi kommer fortsätta se utveckling på det, tror jag. Marknaden kommer efterfråga bättre och bättre elcyklar med smarta funktioner, när elcykeln ersätter andra transportmedel mer och mer. Men också aspekter som kunskap och after service kommer att bli ett större försäljningsargument mot marknaden. Detta är något vi alltid satsat stenhårt på tillsammans med vårt återförsäljarenätverk i Norden.

Fabriker och industritillverkning, då vill man som konsument veta att allt tillverkas på ett schyst sätt. Hur har du tänkt kring arbetsvillkor, antal arbetade timmar, att medarbetare har schyst lön mm, när det gäller era fabriker. 

– Att våra medarbetare som jobbar på Pronordic ska trivas och vara motiverande är viktigast av allt. Det är bra för personalen och också för oss som företag. Win-win! Vår fabrik i Kina har i det industriområde som vi ligger i blivit lite känt som en bra arbetsplats och har haft långa köer när vi annonserat om mer personal. Det är vi så klart jätte stolta för. Eftersom vi är ett snabbt växande företag är möjligheterna för vår personal många. Exempel på det, är allt från en montör i Kina för att senare blev ingenjör, till i Sverige, där en butikssäljare gick vidare till att bli återförsäljareansvarig.

Vi vill så klart också att våra underleverantörer ska ha så schysta villkor som möjligt. Detta är lite svårare att kontrollera fullt ut, men vår målsättning är att välja leverantörer som har bra policys för sin personal och miljön. Vi samarbetar idag med stora och välkända underleverantörer av cykel och elcykelkomponenter. Såsom Shimanos och Herrmanns cykelkomponenter och Panasonics battericeller.

En av Pronordic Groups största tillgångar är de egna fabrikerna i Kina, som man drivit i drygt tio år, och sedan sommaren 2018 Gdansk, Polen.

Hur tänker du kring konkurrensen på elcykelmarknaden här i Norden med stora och starka konkurrenter på till exempel Västkusten?

– Vi vill bli störst i Norden med Ecoride. 

Hur ska ni bli det?

– Kort för att vi är elcykelspecialister, älskar elcyklar och har 12 års erfarenhet. Lite längre – för att vi har alla leden och äger dom. Från bland annat vårt kompetenta designteam i Sverige, till utvecklingslag i Kina, till produktion i Polen, till försäljning i Norden, till after service in house. Ax till Limpa. Eker till elcykel. Vi bär elcykeln hela vägen fram. Elcyklar och marknaden förändras ständigt så det gäller att vara med snabbt, och det kan vi och är. Alla som säljer elcyklar i Sverige köper komponenter på något sett från Kina. Det är så klart en fördel för oss när vi har ett "dreamteam" i Kina och ser till att kvalitet och produktutvecklingen går rätt till. Vi har en fabrik geografisk bra placerad i Europa, i Gdansk, Polen, nära Sverige, där vi kan producera elcyklar på ett produktionseffektivt sett.

Fokus är att "kunden ska fortsätta komma in och säga "Jag vill ha en Ecoride". Det gäller att vara på tårna ännu mer. Där har vi vår stryka, med vårt team i Kina som ritar ramarna, spetskompetens på elektronik. Vi kan ganska snabbt bygga en helt ny elcykel som gäller. Det är våran konkurrenskraft i framtiden. 

Med Pronordic Groups andra varumärke Walleräng ser Martin en annan kund.

– Walleräng är perfekt här hemma i Sverige och på en marknad som Tyskland där Ecoride har för stor konkurrens i sitt segment. Allt fler cyklister vill ta med sig mer grejer, vi ser att efterfrågan på en blandning av en cargo och en vanlig cykel ökar. Kunderna vill också ha en bättre elcykel. Den ska hålla, de kikar på var batteriet är placerat, cykeln ska vara bättre utrustad, ha mittmotor och levereras med Shimano Steps och andra kvalitetskomponenter. 

Pronordics Grous nye vd poängterar även att fler och allt större samarbeten med andra cykelmärken ligger på hans skrivbord att utveckla. Pronordics framgångar och produkter har talat för sig själva, både i Sverige och i Asien. Bolaget är en stor OEM-tillverkare till varumärken som inte själva har egna fabriker. Av Pronordic Groups 30 000 tillverkade cyklar i år tillverkar bolaget mer än 10 000 åt andra varumärken. Åt det australiensiska varumärket Velectrics gör man 6 000 cyklar och det engelska varumärket Volt köper ungefär samma nivåer.

 

Brittiska Volt är en viktig OEM-kund för Pronordic Group, som tillverkar drygt 10 000 cyklar per år och där efterfrågan ökar för varje år.

– Våra OEM-kunder är jätteviktiga för oss. Vi får många förfrågningar eftersom vi är duktiga på att bygga cyklar och vi har en kö på ett tjugotal varumärken som står på kö för att tillverka sina cyklar hos oss, säger Martin Walleräng.

...och har haft långa köer när vi annonserat om mer personal, säger Martin Walleräng. Bilden är från en teambuilding-dag i den kinesiska fabriken, då medarbetarna bland annat skrev kinesisk kalligrafi.

– Vår fabrik i Kina har i det industriområde som vi ligger i blivit lite känt som en bra arbetsplats...

Vilka siffror siktar ni på när det gäller er cykeltillverkning?

– Då vi ökat vår tillväxt med mellan 30 och 50 procent per år de kommande åren bägge fabrikerna. Dessutom har vi trimmat in två produktionslinjer i den polska fabriken som kör för fullt, säger Martin som inte ser det som aktuellt att öppna fler egna Ecoride-butiker. I alla fall inte i hemlandet. 

– Nej inte i Sverige. Våra butiker har varit bra eftersom det inte fanns några återförsäljare av elcyklar när jag startade. Med hjälp av våra butiker har vi dunderkoll på marknaden, vad folk efterfrågar. Tillsammans med våra partners når ut via 250 återförsäljare idag. Men kanske skulle Kina vara intressant. Medelklassen har kört bil ett tag men har börjat efterfråga cyklar. Det skulle kunna bli en fantastisk marknad. Men det är inte prioritet ett.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

19 kommentarer

Henrik: Bra skrivet Peter och Magnus! Hoppas nu att Sportfack törs gräva i hela branschen, och även ställa XXL emot väggen och följa upp vad deras VD meddelar här ovan, och i uppföljningen, våga ställa...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842