Butiksexplosion från Cykelkraft

Med fyra butiksöppningar under 2019 och ytterligare fyra under 2020 är det utan tvekan Cykelkraft som går i bräschen i utvecklingen av den svenska cykelbranschen just nu.

– Här borta kommer vi ha verkstaden, totalt kommer vi kunna ha fyra mekaniker som jobbar samtidigt när vi är up and running!

Jag står, eller går snarare, med Cykelkrafts retailansvariga Nicolina Olofsson mitt i en totalrenoverad, drygt 500 kvadratmeter stor butikslokal en kort cykeltur från köpcentret Bromma blocks. Nu helt tom på cyklar annat än min egen gravel som står lutad mot en nymålad vägg. Men längs väggarna finns de karakteristiska, horisontella exponeringslisterna monterade och klara att exponera vårens alla cykelnyheter. 

– Vi öppnar officiellt den 10 maj, den nionde blir det VIP-öppning med alla som har jobbat med butiksöppningen och våra leverantörer, säger Nicolina glatt och tillägger när hon ser min lite tvekande min ett;

– Det är inga problem, det är knappt tre veckor dit. Och vi har redan börjat få leveranser och fyller på lagret. Så snart vi fått monterat galler över alla fönster så börjar vi bygga cyklar och göra allt klart. Våra kollegor från våra andra butiker är bokade för att hjälpa igång det nya gänget här.

Och Nicolina borde veta vad hon säger. Efter 13 år av detaljhandel inom Intersport, bland annat med ansvar för kedjans jättebutik i köpcentret 421 i Högsbo var det hon som anställdes för att etablera Cykelkrafts tredje butik i Sisjön utanför Göteborg för ett år sedan. Och framöver kommer hennes retailteam ha mycket att göra då Cykelkraft efter sommaren fortsätter sin expansion.

Butiksexplosion från Cykelkraft
Nicolina Olofsson, retailansvarig hos Cykelkraft, på plats i kedjans senaste butikstillskott som öppnar i Bromma den tionde maj.

– Efter Bromma så kommer vi öppna i Jönköping och sedan en andra butik i Göteborg, bägge i augusti. Sedan i oktober öppnar vi i Karlstad, säger Nicolina och kommenterar valen av städer. 

– Att det blir Jönköping handlar om att vi vill finnas mitt emellan Stockholm och Göteborg. Och Karlstad är logiskt då vi har vårat lager där.

Det är ingen slump att Cykelkraft väljer sina butikslägen omsorgsfullt som en racercyklist väljer strumpor menar Nicolina.

– Vi väljer våra butikslägen noga och vill ligga nära välbesökta köpcentrum som här vid Bromma blocks och som i Sisjön. Vi vill ha närheten till centrumen men inte ha de dyra hyrorna som det ofta innebär. En del av vår filosofi är istället att vi vill att vår butikspersonal ska trivas och vi lägger hellre kostnader på vår personal än på hyror, säger Nicolina och som menar att Cykelkraft alltid är väldigt noggranna med vilka de anställer. 

– Pratar vi vilka som jobbar i våra butiker så handlar det om att skapa en bra mix av killar och tjejer då funkar arbetsgruppen som bäst är min erfarenhet. Hit till Bromma, liksom i alla butiker, har vi satsat på att hitta  jätteduktiga mekaniker eftersom att kunna erbjuda den bästa cykelservicen är jätteviktigt för oss. Speciellt nu när cyklarna blir allt dyrare, mer komplicerade och det finns mycket elcyklar i Sverige.

När jag frågar vilka som varit Cykelkrafts framgångsfaktorer förutom rätt personal menar Nicolina att det varit en lyckad kombo av bolagets bakgrund och noga val av ett produktsortiment som hela tiden växt i takt med att cyklingen vuxit som fenomen i Sverige. 

Butiksexplosion från Cykelkraft
Cykelkraft är inte bara handel i fysisk butik och online. Sedan Cyclecomponents dagar har bolaget varit distributörer. Bland annat för klassiska MTB-varumärket Ibis, grundat 1981.

– När andra kommer från fysisk butik och ska etablera näthandel så kommer vi från andra hållet. 

För Cykelkraft startade redan 2005 i Karlstad då under namnet Cyclecomponents, ett varumärke som snabbt etablerade sig som Sveriges mest kompletta webbshop för cyklar och tillbehör. Genom en fusion 2015 med Cykelkraft förenades två bolag med spetskompetenser inom både fysisk och online retail.

I en shoppingverklighet där kunderna vill ha valfrihet och på ett klick kan jämföra svensk handel med hela världens priser är det en monumental styrka att som Cykelkraft kunna erbjuda 1200 modeller enbart i cykelväg. Dessutom med fri frakt, något långtifrån alla webshopar bjuder på.

Nicolina menar att visst kan man vara stor men man måste också som butik hela tiden vara lyhörd. Om man vill fortsätta vara framgångsrik. Det är länge sedan konsumenten nöjde sig med två olika bib shorts i tre färger. Och när det gäller just bibs har Cykelkraft 55 olika modeller. Världens största webcykelshop, eller sak vi kanske säga näst största, Chainreactioncycles.com har endast 36.

Butiksexplosion från Cykelkraft
Made är ett av flera egna varumärken som Cykelkraft designar och säljer i sina butiker. Elmodellen Linum är en populär pendlarmodell.

– Vi försöker hela tiden känna av vad kunderna efterfrågar. Oavsett om det är online eller i butik så är det viktigt att hela tiden testa nya varumärken och känna av vad konsumenterna vill ha. Exempelvis när det gäller kläder ser vi att kunderna efterfrågar hög kvalitet och naturliga material i allt högre grad. Nu senast har vi testat Mons Royale, nytt för oss, och som tagit emot väldigt väl av kunderna.

De senaste åren har Cykelkraft gjort mycket rätt, i alltifrån rekryteringar till vilket produktutbud man fört. 2017 omsatte man 144 miljoner (tre miljoner i vinst) jämfört med 2016 års 71 miljoner. Förutom en stark försäljning har Cykelkraft även valt att inte lägga alla delar i samma cykelkorg. Förutom att man sedan Cyclecomponentstiden varit distributör för Ibis, Yeti, Superior och Rock Machine har man dessutom lanserat egna varumärken med bredare vinstmarginal. Made är ett exempel där egendesignade cyklar, utrustade med kvalitetskomponenter blir ett prisvärt alternativ för många konsumenter intill de andra 20 varumärkena enbart inom kategorin cyklar.

Att växa fort är inte alltid lätt och när Nicolina förklarar att minst fyra nya butiker ska öppna även 2020 varav ”två blir i Skåne”, undrar jag vad de största utmaningarna med bolagets hastighet finns.

– Det är lätt att rusa iväg och glömma bort de butiker som vi faktiskt har. Men jag som retailansvarig älskar att vara i butik. Det känns viktigt att ta hand om vår personal och se att de har det bra.