New Balance lanserar konceptet Beyond The Race

Målet är att Göteborgsvarvets halvmara ska förvandlas till en stor solidaritetsfest, där löpningen är en del av något större.

Löpning har gått från att främst vara en individuell träningsform till att alltmer förvandlas till ett gemenskapsprojekt. En utveckling som New Balance vill vara med och stödja. Idékonceptet Beyond the race handlar mer om löparglädje än om personbästa och inkluderar kampanjen ”21K Countdown” där fyra profiler förbereder sig inför Göteborgsvarvet den 18 maj. En av profilerna är den Göteborgsbaserade artisten Parham.
– Jag hatade verkligen att springa förut. Men 2012 bestämde jag mig för att göra en förändring i mitt liv, så jag började springa innan jag gick till jobbet. Jag var överviktig, deprimerad och generellt missnöjd med mitt liv. Löpningen hjälpte mig att tänka klarare och min kreativitet exploderade så till slut sa jag upp mig från mitt jobb och började satsa på musiken istället, säger Parham i ett pressmeddelande.
– Den här utmaningen är så mycket mer än 21 097,5 meter. Det handlar om tidiga morgnar, sega uppförsbackar och kanske även stunder av tvivel. Vi vill ge alla hårt tränande och ambitiösa löpare en gemenskap genom att föra människor som delar intressen och mål samma. Loppet har på många sätt redan startat, och vi finns här med rätt utrustning, inspiration och kunskap för att hjälpa och pusha löpare över mållinjen den 18 maj, säger Hanna Löfberg, Brand Marketing Manager på New Balance Scandinavia.

New Balance lanserar konceptet Beyond The Race
Kampanjen är framtagen av SPLIT Stockholm.

21K Countdown-delen av kampanjen omfattar digital marknadsföring, lokala löpar-aktiviteter samt närvaro i sociala medier. #BeyondTheRace är hashtaggen. Bakom konceptutveckling och produktion av kampanjen står byrån SPLIT Stockholm.