Årets affärskvinna 2018 inom svensk sportbransch utsedd

Fyra finalister var nominerade till Årets Affärskvinna 2018; Christiane Dolva Törnberg, Fjällräven, Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg från Isbjörn of Sweden samt Annika Mustalahti, Adidas var alla nominerade. Nu är pristagaren utsedd.

Sedan 2011 har det kvinnliga nätverket Divas årligen delat ut priset Årets Affärskvinna för att få fler kvinnor att ta sig till toppen i sportbranschen. I år fanns det som vanligt fyra riktigt starka kvinnliga ledare nominerade. 

Tack vare det hårda och framgångsrika arbetet inom Adidas etailing hade juryn enats om att 2018 års pristagare är Annika Mustalahti, Nordic Etailing Manager, Adidas. Priset tog Annika emot när Ispo Academy Scandinavia genomförde en branschmiddag under tisdagen.

Juryns motivering: Klok, ung och mycket motiverad har hon avancerat otroligt snabbt inom svensk sportbransch. Med skickligt ledarskap och stort fokus på både kunder och medarbetare har hon utvecklat och skapat stark tillväxt inom ett nytt koncept och affärsområde som också uppmärksammats internationellt. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2018, är Annika Mustalahti, Nordic Etailing Manager på Adidas.”

En längre intervju med Annika läser du självklart i Sportfack nummer 5 2019. 

Finalister 2018

Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager, adidas
Christiane Dolva Törnberg, CSR Manager/Hållbarhetsansvarig, Fjällräven
Camilla Schmidt, Sälj Sverige/Web och Maria Frykman Forsberg, VD, Isbjörn of Sweden

Tidigare vinnare av priset
2017: Pernilla Nyrensten, VD, Revolutionrace AB/Fritidsfabriken
2016: Ulrika Skoghag, VD/ägare, Daily Sports AB
2015: Janicke Blomsnes, vice VD, XXL Sport AB
2014: Ulrika Lundgren, logistikchef, Sportamore AB
2013: Tina Rolén, marknadsdirektör, adidas AB
2012: Kajsa Claesson, försäljningschef, Stadium AB
2011: Eva Karlsson, VD, Houdini Sportswear AB
(Titel/företag vid tiden för utnämningen)