Tenson förnyar med duo från Salming

Svenska Tenson gör en omstart med nytt management och delägare. De rekryterar från Salming Sports för VD-rollen och rollen som creative director.

Det är Tomas Solin och Thomas Nord som kliver ombord på Tensontåget i rollerna som VD respektive Creative Director. Båda har tidigare erfarenhet inom produktutveckling, marknadsföring och internationellt varumärkesbyggande. Båda kommer närmast från Salming Sports. Tensons holländska ägare verkar vilja ha en nytändning på alla fronter.
– Det är med stor tillförsikt och entusiasm vi tar oss an detta mycket spännande uppdrag. Tenson är ett anrikt svenskt outdoorvarumärke som dessutom har rötterna i min hemstad Varberg. Vår ambition är att tillföra ytterligare energi och kreativitet till varumärket bland annat genom att ytterligare öka innovationstakten, säger Tomas Solin och fortsätter:
– Det är de vardagliga äventyren tillsammans med familj och vänner, utomhus i naturen, som vi människor värdesätter, där och då vill vi att Tensons produkter ska vara deras naturliga val.
Även Thomas Nord ser med spänning fram mot uppdraget:  
– Under min uppväxt var den ikoniska ljusblå Himalaya-parkasen en del av min garderob, nu ser jag fram emot att tillsammans med teamet på Tenson skapa nya klassiker.

Tenson ägs av investmentfirman Nedvest och partnern Tim Kreté förklarar omorganisationen så här:
– Vi är väldigt glada att överlåta rodret för Tenson till ett handlingskraftigt och välmeriterat team. Med Tomas och Thomas som management och delägare till vårt redan starka Tensonteam känner vi stor tillförsikt att bolaget och varumärket ska lyfta till nya höjder framöver.
Förändringen innebär att Tensons tidigare vd Johan Lövqvist lämnar sitt uppdrag efter 11 år i vd-rollen, efter att bland annat ha tredubblat företagets omsättning. Sportfack har bett Johan Löfqvist om en kommentar, men han har valt att inte uttala sig. Han kommer dock att ha en rådgivande roll under de närmaste månaderna.   

Relaterat företag i Sportregistret

  • Tenson

    We are an innovative outdoor lifestyle brand established in 1951 in the small coastal town of Varberg on the Swedish west coast. We develop outerwear, urban lifestyle, activewear and footwear - product categories in which function meets fashion - developed for the urban adventurer.