Sportfack hittar nya PR-vägar

Sportfack hittar nya PR-vägar

När kampen om klick hårdnat obevekligt har Sportfack sedan våren 2018 letat nya samarbetsformer. Idag skrevs äntligen avtalet mellan Sportfacks förlag Egmont och nya partnern TV4 till sist under.

Publicerad

Det är en ganska avancerad form av samarbete som görs mellan de båda bolagen. Allt för att använda de främsta formerna av influencing som går att tillgå 2019. 

Egmonts vd Per Kjellander är uppriktigt nöjd när Sportfack får ett par minuter mellan ett möte och ett träningspass i padel.

– Det känns otroligt kul och inspirerande att efter månader, ja nästan ett år av intensiva förhandlingar, kunna knyta ihop TV4 och Sportfack. Och det vill jag tillägga, det är ingen slump att TV4 och Sportfack kan nyttja varandra. TV4 får en ingång till oerhört initierade läsare via Sportfack. Och Sportfack kan tack vare medarbetarnas specialkunskaper vid sidan om journalistiken, krydda TV-Sverige med fin underhållning, sju dagar i veckan. Ja, och så får vi på Egmont sälvklart PR för magasinet och webben som Sportfack producerar, men det är mer en bonus i sammanhanget.

Och det ligger en hel del i Per Kjellanders uttalande. Både nuvarande som tidigare medarbetare aktiveras nämligen i partnerskapet. Chefredaktör Nicolas Jändel kommer att agera andjaktsexpert i TV4:s nya frilufts- och jaktprogram "Öppet landskap, skarpa skott", golfnestorn Tommy Jeppsson går in som kommentator när TV4 sänder Majors och blir även initierad greentestare i nya, ganska korta men naggande goda golfprogrammet "Albatross" som börjar sändas i september. Cykelredaktören Mattias Björklund får dock vare sig kommentera Girot eller Vueltan. Istället kommer han att skriva manus till nya barnprogram när TV4 tar upp kampen med SVT:s koloss Bollibompa.

För att TV4 skulle bli nöjda behöver Sportfack även kalla in ex-medlemmar under fanorna. För att bredda publiken kommer därför Christer Flythström att jobba som stringer på Åland, Magnus Reithner kommer äntligen att få göra sin historiska serie om stridsvagnar från mellankrigstiden och Linnea Wiberg Malmborg kommer utgör en matsked (en av tre) av juryn i Hela Sverige bakar. 

Eftersom Martin Willners och Pelle Jansson är under kontrakt från internationella varumärken har de fått dispens att arbeta som influencerkonsulter för TV4. De kommer äntligen att få göra sina "brädåkargrejer med dans" som de själva utrycker det då de fått ett wild card till höstens upplaga av Talang.

Sa vi att det blir en häftig TV-höst?

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842