Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
När kampen om klick hårdnat obevekligt har Sportfack sedan våren 2018 letat nya samarbetsformer. Idag skrevs äntligen avtalet mellan Sportfacks förlag Egmont och nya partnern TV4 till sist under.
Det är en ganska avancerad form av samarbete som görs mellan de båda bolagen. Allt för att använda de främsta formerna av influencing som går att tillgå 2019.
Egmonts vd Per Kjellander är uppriktigt nöjd när Sportfack får ett par minuter mellan ett möte och ett träningspass i padel.
– Det känns otroligt kul och inspirerande att efter månader, ja nästan ett år av intensiva förhandlingar, kunna knyta ihop TV4 och Sportfack. Och det vill jag tillägga, det är ingen slump att TV4 och Sportfack kan nyttja varandra. TV4 får en ingång till oerhört initierade läsare via Sportfack. Och Sportfack kan tack vare medarbetarnas specialkunskaper vid sidan om journalistiken, krydda TV-Sverige med fin underhållning, sju dagar i veckan. Ja, och så får vi på Egmont sälvklart PR för magasinet och webben som Sportfack producerar, men det är mer en bonus i sammanhanget.
Och det ligger en hel del i Per Kjellanders uttalande. Både nuvarande som tidigare medarbetare aktiveras nämligen i partnerskapet. Chefredaktör Nicolas Jändel kommer att agera andjaktsexpert i TV4:s nya frilufts- och jaktprogram "Öppet landskap, skarpa skott", golfnestorn Tommy Jeppsson går in som kommentator när TV4 sänder Majors och blir även initierad greentestare i nya, ganska korta men naggande goda golfprogrammet "Albatross" som börjar sändas i september. Cykelredaktören Mattias Björklund får dock vare sig kommentera Girot eller Vueltan. Istället kommer han att skriva manus till nya barnprogram när TV4 tar upp kampen med SVT:s koloss Bollibompa.
För att TV4 skulle bli nöjda behöver Sportfack även kalla in ex-medlemmar under fanorna. För att bredda publiken kommer därför Christer Flythström att jobba som stringer på Åland, Magnus Reithner kommer äntligen att få göra sin historiska serie om stridsvagnar från mellankrigstiden och Linnea Wiberg Malmborg kommer utgör en matsked (en av tre) av juryn i Hela Sverige bakar.
Eftersom Martin Willners och Pelle Jansson är under kontrakt från internationella varumärken har de fått dispens att arbeta som influencerkonsulter för TV4. De kommer äntligen att få göra sina "brädåkargrejer med dans" som de själva utrycker det då de fått ett wild card till höstens upplaga av Talang.
Sa vi att det blir en häftig TV-höst?
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!