Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

XXL:s Sverigechef Per Sigvardsson fick mycket att göra första veckorna på nya jobbet.

Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

Fysiska bestraffningar, stressande säljaktiviteter och märkliga möten med toalettborstar. Sedan Jennifer Mellgrens uppmärksammade inlägg på Facebook briserade den 16 mars har XXL haft mycket att göra. Få är de som missat historierna om hur Jennifer och andra behandlats av sina chefer inom kedjan.

Publicerad

XXL Sport och vildmarks nya Sverigechef Per Sigvardsson hann knappt ta plats vid sitt skrivbord. Två veckor efter sitt tillträde briserade bomben när Jennifer Mellgren i ett Facebook-inlägg berättande om missförhållandena på XXL i Bromma. Jennifer, som efter endast nio dagar, valde att sluta på sportkedjan berättade i sitt inlägg om fysiska bestraffningar, till exempel uppmanades Jennifer att gör armhävningar när hon var sen till ett internt möte, ett möte som Jennifer menade ingen anställd fått någon ordentlig kallelse till. Jennifer berättar i inlägget även om den interna säljstrategin "Bomben". Vilken går ut på att sälja en viss vara på så kort tid. Detta samtidigt som den underbemannade personalen ska skylta om XXL Bromma från vinter till vår.

Det var Jennifer Mellgren som skrev inlägget om XXL:s interna bestraffningar i Bromma-butiken.

Jennifer beskriver även andra märkliga situationer som nog får anses ovanliga på arbetsplatser. Vid ett möte skickades en toalettborste runt bland personalen för att alla verkligen skulle förstå att det var viktigt att göra rent efter sig på gemensamma utrymmen.

Ibland kan en dålig företagskultur vara ett isolerat beteende hos en chef. Tyvärr verkar det inte som att behandlingen av personalen hos XXL Bromma är unik inom XXL. I ett mejl till SVT som en XXL-medarbetare i Göteborg skickat till SVT berättar den anställde om att hen och andra nyanställda skickats på "boot camp" i Norge. 

Ur mejlet till SVT: "På tal om armhävningar som bestraffning. Alla bestraffades med att gå ut och springa runt ett hus när en av deltagarna gäspade synligt." (...) "Jag är väldigt förvånad över att detta har kunnat pågå så länge utan att det uppmärksammats. Jag hoppas fler kan berätta." 

Jennifer Mellgren skriver i sitt massivt delade inlägg bland annat: "Jag är en bit över trettio och har liksom inga problem att sätta mig upp mot idioti men låt säga att jag varit i tjugoårsåldern, då hade jag nog inte känt mig lika säker."

Sportfack får tag i XXL:s Sverigechef Per Sigvardsson mitt emellan två andra intervjuer för att få hans syn på kritiken.

Vad var din spontana reaktion på den här tidigare anställdes berättelse?

– Sådant här får inte finnas hos oss. Jag har full respekt för hennes (tidigare anställdes reds anm) upplevelse och jag har pratat med den berörda personen och bett om ursäkt. Samtidigt vill jag säga att jättemånga anställda hos oss känner inte så här, säger Per Sigvardsson som direkt i fredags morse kallade till sig butiksledningen för XXL Bromma.

– Vi hade ett möte om det inträffade. Efter mötet så är min känsla inte att det finns en utbredd kultur av mobbning på det sätt som den tidigare anställde beskriver. Men vi har vuxit snabbt, från ett varuhus till en stor kedja på kort tid. Och det finns en otrolig tävlingsanda hos våra många gånger unga chefer. De vill mycket och ibland blir det fel, säger Per Sigvardsson.

Vilken bild har du fått när du har ringt runt till de övriga butikscheferna?

– Hittills har jag talat med 80 procent av alla butikschefer och som jag fått det berättat kan det ha hänt liknande saker på andra varuhus men det är absolut inte utbrett, säger Per Sigvardsson som betonar att XXL nu ska fokusera på ett antal punkter för att liknande händelser inte ska inträffa i framtiden.

– Dels har vi gått ut internt att det aldrig får komma någon form av disciplinära åtgärder. Dessutom måste vi skapa policys för hur vi behandlar varandra och vi måste arbeta aktivt med arbetsmiljöfrågor internt. Men vi ska också samla alla butikschefer och utbilda dem i vad bra ledarskap är. Det är unga människor som behöver få kunskaper om rätt typ av ledarskap. Vi har ett jobb att göra för att komma ikapp här. 

Det är en speciell situation att vara ung och nyanställd på ett bolag som du säger har "tävlingsinriktade unga chefer". Hur ska de anställda kunna ta upp kränkande situationer om de uppstår i framtiden om deras närmaste chef är problemet?

– Jag har gått ut med intern information att de då antingen ska prata med regionchefen eller med mig direkt. Sedan ska vi även upprätta ett system där man kan ta kontakt anonymt med oss i företagsledningen liknande den vi använder av oss vid medarbetareundersökningar, säger Per som i samband med händelsen gått igenom tidigare medarbetareundersökningar.

– När jag jämför med 20 års medarbetarundersökningar från tidigare bolag jag varit på så trivs folk i allmänhet väldigt bra hos oss. Men får vi veta något i framtiden så ska vi kunna vidta åtgärder. Det är jätteviktigt för oss, säger XXL:s Sverigechef.

Hur ska ni arbeta för att undvika liknande händelser i framtiden?

– Jag har tackat ja till jobbet på XXL eftersom jag gjort liknande resor med företag tidigare. Jag har jobbat inom detaljhandel i 30 år och i ledande positioner i 25 år och har sett det mesta inom branschen. I vårt fall här med XXL så har jag snabbt insett att vi ska lägga resurser på utbildning av ledare. Jag ser att vi kommer ur det här stärkta. 

On
Off

24 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842