Adidas fördubblar produktionen av miljömärkta skor

Under 2018 producerade Adidas cirka fem miljoner miljömärkta skor märkta med den ideella miljöorganisationen Parleys logga. I år räknar man med att dubbla den siffran.

Just nu håller Adidas på att ställa om stora delar av sin skokollektion. De har tagit kraftgrepp om plastproblematiken i världshaven och använder allt större volymer återvunnen plast i sina träningsskor. Samarbetet om plasthanteringen sker tillsammans med den ideella organisationen Parley, sedan 2015. Den första massproducerade skon av återvunnen plast släpptes 2016. Och 2018 tog Adidas fram skon Ultra Boost Parley för att sätta fokus på plastproblematiken Enligt Adidas produktchef Matthias Amm så är det ett långsiktigt engagemang. Aktuell Hållbarhet skrev så sent som i januari i år om Adidas målsättning att producera elva miljoner skor av återvunnen plast nu under 2019. Och målet är att år 2020 helt sluta använda nyproducerad plast i sina sportskor, vilket ställer krav på att utveckla till exempel Boostsulan som idag inte består av återvunnen plast.            
– Vi får alltfler frågor från konsumenter och även av butikspersonal om detta med materialval och miljötänk, så Adidas kommer att ha ett fortsatt fokus på havet, berättar Dorjan Majstorovic från Adidas under en running clinic ihop med Stadium, som Sportfack besökte.    
Alla Adidasmodeller med Parleyloggan på plösen består av minst 80 procent återvunnen plast. Och plasten som råvara har numera nått sådana volymer att den kräver ett eget lager, i Rotterdam, där den samlas ihop och sedan förädlas till återvunnet material som är lämpat för nyproduktion.