Adidas fördubblar produktionen av miljömärkta skor

Adidas fördubblar produktionen av miljömärkta skor

Under 2018 producerade Adidas cirka fem miljoner miljömärkta skor märkta med den ideella miljöorganisationen Parleys logga. I år räknar man med att dubbla den siffran.

Publicerad

Just nu håller Adidas på att ställa om stora delar av sin skokollektion. De har tagit kraftgrepp om plastproblematiken i världshaven och använder allt större volymer återvunnen plast i sina träningsskor. Samarbetet om plasthanteringen sker tillsammans med den ideella organisationen Parley, sedan 2015. Den första massproducerade skon av återvunnen plast släpptes 2016. Och 2018 tog Adidas fram skon Ultra Boost Parley för att sätta fokus på plastproblematiken Enligt Adidas produktchef Matthias Amm så är det ett långsiktigt engagemang. Aktuell Hållbarhet skrev så sent som i januari i år om Adidas målsättning att producera elva miljoner skor av återvunnen plast nu under 2019. Och målet är att år 2020 helt sluta använda nyproducerad plast i sina sportskor, vilket ställer krav på att utveckla till exempel Boostsulan som idag inte består av återvunnen plast.            
- Vi får alltfler frågor från konsumenter och även av butikspersonal om detta med materialval och miljötänk, så Adidas kommer att ha ett fortsatt fokus på havet, berättar Dorjan Majstorovic från Adidas under en running clinic ihop med Stadium, som Sportfack besökte.    
Alla Adidasmodeller med Parleyloggan på plösen består av minst 80 procent återvunnen plast. Och plasten som råvara har numera nått sådana volymer att den kräver ett eget lager, i Rotterdam, där den samlas ihop och sedan förädlas till återvunnet material som är lämpat för nyproduktion.   

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842